Vedrørende etterforskning av biler med dieselmotor i Tyskland

Tokyo, 30. januar 2020 – 21. januar besøkte påtalemyndighetene i Frankfurt vårt europeiske R&D-anlegg*, med base i Tyskland, samt den tyske distributøren* for en etterforskning.

* Mitsubishi Motors R & D Europe GmbH (MRDE)

** MMD Automobile GmnH (MMDA)

Ifølge aktors kunngjøring er det personbiler med 2.2 liters dieselmotor (med utslippsstandarden Euro 5b), i tillegg til 2.2- og 1.6 liters dieselmotorer (med utslippsstandarden Euro 6b) som er gjenstand for undersøkelsen. Dette er motorer som ikke lenger produseres.

Påtalemyndighetene uttalte at det har vært mistanke om at disse motorene er utstyrt med en såkalt "defeat device" (jukseprogramvare) som sørger for at de tillatte grensene for nitrogenoksider (NOx) blir oppfylt ved laboratorietester, men ikke i virkelig bruk.

1,6 liters dieselmotoren som undersøkes, inkludert dens kontrollsystem, er produsert av PSA Gruppen.

Basert på de innledende interne undersøkelsene som nettopp er iverksatt, har vi på nåværende tidspunkt kommet frem til følgende funn:

1. Ingen motorer produsert av Mitsubishi Motors er utstyrt med et såkalt "defeat device". En «defeat device» sørger for at de tillatte grenser for NOx oppfylles kun ved laboratorietester, og ikke i virkelig bruk.

2. Vi har hatt full åpenhet ovenfor den Tyske føderale motortransportmyndigheten (KBA) rundt motoren og kontrollsystem som er produsert av Mitsubishi Motors, og vi har gjort nødvendige forbedringer når innspill om dette har blitt gitt.

3. Ovennevnte kjøretøy som nå er i myndighetenes søkelys har kun blitt markedsført og solgt, først etter at de ble godkjent i samsvar med gjeldende lover og forskrifter, inkludert utslippsstandarder. Alle våre biler på markedet er godkjent av KBA.

Som følge av ovennevnte punkter har vi ingen grunn til å tro at det har foregått juks slik som mistenkt av påtalemyndighetene i Frankfurt.

Vi vil fortsette våre interne undersøkelser i denne saken og kommer i tillegg til å fortsette å samarbeide fullt ut med påtalemyndighetene.

Om MITSUBISHI MOTORS

Mitsubishi Motors Corporation er en global bilprodusent med hovedkontor i Tokyo, Japan, som har et konkurransefortrinn med biltypene SUV, plug-in hybrid, elbil og pickup. Siden Mitsubishi-gruppen produserte sin første bil for over hundre år siden har vi demonstrert våre ambisjoner og innovasjoner gjennom nye bilmodeller, og ved å være først ute med nyskapende teknologi. Mitsubishi Motors merkevare appellerer til alle bilkjøpere som ønsker å utfordre det bestående og omfavne endring. I samsvar med denne tankegangen introduserte Mitsubishi Motors sin nye merkevarestrategi i 2017. Slagordet “Drive your Ambition”– fanger opp kombinasjonen av en personlig indre motivasjon og fremtidsrettet holdning, og den uttrykker dermed samspillet mellom merkevaren og dens kunder. Mitsubishi Motors forplikter seg til å investere i innovative og nye teknologier, attraktivt design og produktutvikling for å svare på etterspørselen etter spennende nye bilmodeller til kunder over hele verden.

Christian R. Schmidt

Pressekontakt Administrerende direktør PR & kommunikasjon

Velkommen til Mitsubishi Motors Norge!

Mitsubishi i Norge er kjent for sine kjerneverdier kvalitet, 4WD/fremkommelighet, mer for pengene og at vi er miljøbevisste. Mitsubishi er pålitelige kvalitetsbiler som gir deg gode opplevelser, uansett hvor du er på vei.

Mitsubishi Motors Norge
Østre Aker vei 62