Med satelittovervåkning og økte krav til sporbarhet skal Mondelēz International gjøre palmeoljeproduksjon enda mer bærekraftig

Mondelēz International lanserte i september i fjor nye og forsterkede krav til palmeoljeproduksjon som inkluderer sporbarhet for plantasjer og satelittovervåkning av møllene. Alle møller må også identifiseres på Global Forest Watch uten formelle klager mot leverandørerer i deres verdikjede. I tillegg må Mondelēz Internationals leverandører ha tredjepartsverifisering for overvåkingsprosessen og være forberedt på at Mondelēz International uten forvarsel kan kontrollere virksomheten.

- Selv om Mondelēz International bare står for om lag 0,5 prosent av den globale etterspørselen etter palmeolje, har vi en viktig rolle å spille i bærekraftig palmeoljeproduksjon fordi alle aktørene må hjelpe hverandre med å finne løsninger. Bærekraftig palmeoljeproduksjon er og må være en felles forpliktelse. Dette er komplekse problemstillinger og vi lykkes raskere og bedre om vi samarbeider, sier Marcus Hartmann, Corporate & Government Affairs Lead, Nordics i Mondelēz International.

Fra og med første kvartal i år forventer selskapet at 80 prosent av palmeoljen oppfyller disse styrkede kravene og jobber for å øke dekningen så raskt som mulig gjennom samarbeid med leverandørene.

- Vi forlanger at enhver som leverer palmeolje til oss tar ansvar for at avskoging ikke skjer. Det er et absolutt krav at de har kontroll, ikke bare på egen virksomhet, men også på sine underleverandører. Det skal være full åpenhet og sporbarhet. Satellitovervåkning er et av flere virkemiddel i vårt arbeid med å gjøre palmeoljeproduksjon enda mer bærekraftig , sier Marcus Hartmann, Nordics i Mondelēz International.

De styrkede kravene vil også forbedre åpenheten på tvers av sektoren, ettersom Mondelēz International krever at leverandører sikrer bærekraftig praksis på tvers av hele leverandørkjeden innen 2025, ikke bare på den delen som leveres til Mondelēz International. Dette er en del av Mondelēz Internationals langsiktige ambisjon om å stoppe ulovlig avskoging i leverandørkjeden for palmeolje og dermed støtte målene til Consumer Goods Forum #Forestpositive Coalition.