Mondelēz International rapport på bærekraft 2014

Mondelēz International rapport på bærekraft 2014

Har nådd målsetningene knyttet til emballasje, klimagasser, avfall og sertifisert palmeolje.

(1.6.2015) Mondelēz International, offentliggjorde i den siste uken sin årlige globale bærekraftrapport for 2014. Bærekraftrapporten viser at selskapet har nådd betydelige mål for en mer bærekraftig produksjon og økt bevissthet om helse og ernæring.

Mondelēz International er av verdens største sjokolade- og kjeksprodusent og representerer merkevarer som Toblerone, Tassimo, Carte Noir, Belvita og Oreo. I Norge er selskapet representert gjennom Freia. Rapporten viser hva selskapet har oppnådd innenfor bærekraft i 2014.

- Mondelēz International skal være ledende på bærekraft. Rapporten viser at vi er på rett vei både internasjonalt og lokalt. Et eksempel på dette er at vi har nådd målet om 100 % av palmeoljen er RSPO. Dette har vi fått til hele to år før den opprinnelige planen, sier Kristian Hvilen, nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelēz International.

Global påvirkning
Hvilen viser til at Mondelēz International har en unik mulighet til å bruke sine globale ressurser til å påvirke viktige samfunns- og miljøspørsmål.

- Vi har en grunnleggende tro på at vi både kan utvikle vår forretningsvirksomhet og samtidig bidra til en mer bærekraftig verden. Et viktig bidrag på dette området er kravene vi stiller til våre råvareleverandører. I dag er 12 prosent av råvarene vi bruker i sjokolade, 61 prosent av råvarene i kaffe og 60 prosent av råvarene vi bruker i kjeks, produsert bærekraftig, sier Hvilen.

Langsiktig arbeid
Mondelēz International er fornøyd med fremskrittene selskapet har gjort på bærekraft men understreker at dette er et langsiktig arbeid.

- Vi har gjort store fremskritt på de målene vi har satt oss. Vi vet samtidig at vi har mer å gjøre. Sammen med våre ansatte, partnere, leverandører og kunder kan vi levere langsiktige bærekraftige løsninger til beste for både vår virksomhet og samfunnet rundt oss, sier Kristian Hvilen i Mondelēz International.

Hovedfunn i rapporten
Mondelez International har siden 2013 har konsentrert innsatsen om fire fokusområder for selskapets «Call For Well-being-strategi»; bærekraft, bevisst kosthold, sikkerhet og samfunnsansvar.

Bærekraft

• Nådd målet om at 100 prosent av nyttet palmeolje skal være RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) ved utgangen av 2013 - to år foran planen.
  • Målet om å redusere produksjonsavfall med 15 prosent innen 2015 allerede nådd. 57 prosent reduksjon i løpet av 2014 som var fire ganger det opprinnelige målet.
  • Nådd mål å redusere klimagasser med 15 prosent innen produksjon - ett år før planen.
  • Redusert mengden emballasje med 40 tusen tonn, dette innebærer nesten en dobling av opprinnelig mål på 23 tusen tonn innen utgangen av 2015.
  • Nådd målet om å sikre at flere råvarer skal være utvunnet på en bærekraftig måte. Ved slutten på 2014 var 12 prosent av sjokolade, 61 prosent av kaffe og 60 prosent av selskapets vesteuropeiske kjeks bærekraftig produsert.
  • Behov for forsterket innsats for å nå målene redusert vann- og energiforbruket i industrien, med 15 prosent innen utgangen av 2015. Ved utgangen av 2104 er vannforbruket redusert med 10 prosent per tonn produkt og energiforbruket per tonn er redusert med 7 % ved produksjonsanlegg over hele verden.

Bevisst kosthold

• I henholdt til målet om å skape 25 prosent av selskapets inntekter fra Better Choice alternativer innen 2020. I 2014 kom 22,4 prosent av inntektene fra Better Choice-produkter, som oppfyller et strengere sett av ernæring kriterier.
  • I henhold til målet om å øke andelen av porsjonspakker som sikrer forbruker mulighet til å styre inntaket til 25 prosent innen 2020. Siden 2012 er oppmerksomheten knyttet til porsjonsprodukter økt med 16 prosent.
  • I henhold til målet om vise kaloriinnhold foran på pakning innen 2016. Ved utgangen av 2014 var 46% av godkjente produkter dekket.
  • Endret sin policy for markedsføring mot barn. Fra 2016 vil ikke selskapet lenger annonsere produkter direkte til barn under 12 år, uavhengig av produktets ernæringsmessig profil.

Sikkerhet

• I henhold til målet om å ha sikkerhet i verdensklasse. Sammenliknet med 2013 oppnådde selskapet en reduksjon på 26 prosent i tapt arbeidstid på grunn av skader hos ansatte, samt en 24 prosent reduksjon i antall skader for alle ansatte.
  • I henhold med målet om å oppnå FSSC 22000 (Food System Safety Certification) for alle interne produksjonsanlegg i 2015. I 2014 ble 90 prosent av produksjonsanlegg sertifisert.

Lokalsamfunnet

• I henhold med målet om å investere 50 millioner dollar til partnerskapssamarbeid for bedre helse. Samarbeider tett med over 13 land.

Les hele rapporten her!

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) er global markedsleder innen sjokolade, kjeks, sukkervarer, kaffe og pulverdrikker. Mondelēz International har en årlig omsetning på ca. 35 milliarder dollar og vi skaper små, gode øyeblikk i 165 land. Mondelēz International er et stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, kremost og sjokoladedrikk.I vår produktportefølje har vi velkjente merkevarer som Freia, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, Daim, V6, Stimorol, Philadelphia, Regia, O´boy, Oreo, Ritz og Tassimo.

Mondelēz International i Norden har ca. 1500 ansatte. I Norge finnes vi i Oslo. Les mer på vår webside: www.mdlznordic.com

Nordic Press Office

Pressekontakt Pressekontakt Norden +46 (0)8 505 40 200

Mondelēz International empowers people to snack right

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) har som oppdrag å ”Empower people to snack right” gjennom å i over 150 land tilby: rett snacks, til rett øyeblikk, gjort på rett måte. Med en omsetning i 2020 på cirka 27 milliarder dollar leder MDLZ framtiden innenfor snacking med ikoniske globale varemerker som Oreo, belVita, og LU kaker; Cadbury ,Milka og Toblerone sjokolade; Trident tyggegummi och Philadelphia. I Norge er Mondelēz representert med produktportefølje med velkjente varemerker som Freia Melkesjokolade, Kvikk Lunsj, Twist, Kong Haakon, Daim, V6, Stimorol, Philadelphia, Regia, O´boy, Oreo og Ritz. Mondelēz International er et stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 og Dow Jones Sustainability Index. Besøk https://www.mondelezinternational.com eller følg bedriften på Twitter på https://twitter.com/MDLZ.