Mondelēz Norge ønsker dialog med regjeringen velkommen

Mondelēz Norge ønsker dialog med regjeringen velkommen

Mondelēz Norge merker seg at Coop Norge har bedt om et møte med regjeringen og etterspurt råd og avklaringer for næringslivet.

Mondelēz Norge hilser en slik dialog velkommen i denne kompliserte situasjonen og sender nå et brev til de relevante departementene for å skissere våre standpunkter, foreslå et møte og tilby eventuell ytterligere informasjon de måtte ønske.

– Vi håper og tror at dette gjør at debatten fokuserer på objektive kriterier. Faktum er at internasjonale leverandører som står bak en betydelig del av dagligvarene i Norge fortsatt opprettholder virksomhet i Russland i varierende grad, uten å bryte sanksjoner. Dette må tas i betraktning når vi går videre, sier Chris Callanan, adm. direktør i Mondelēz Norge AS.

– Vi mener offisiell politikk bør baseres på det formelle sanksjonsregimet og eventuelle justeringer av dette i fremtiden, og at all politikk og offisielle retningslinjer bør ta utgangspunkt i objektive kriterier som behandler alle selskaper likt, legger han til.

Freia er en norsk merkevare, produsert på Rodeløkka i Oslo, basert på norsk melk. Produksjonen foregår ikke i Russland, og vi selger ikke produkter i Norge som er produsert i Russland.

Som flere andre selskaper, har vi opprettholdt en begrenset virksomhet i Russland, men vi har avsluttet kapitalinvesteringer og reklame, og vi har hele tiden fordømt den brutale krigen, samtidig som vi har bidratt til å opprettholde matforsyningen gjennom produktene våre, som er langtidsholdbare matvarer for vanlige folk.

Vårt eierselskap, Mondelēz International, overholder alle politiske beslutninger og sanksjoner og vil fortsette å vurdere nødvendige justeringer av driften for å sikre full overholdelse.

Om Mondelēz International Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) har som oppdrag å ”Empower people to snack right” gjennom å i over 150 land tilby: rett snacks, til rett øyeblikk, gjort på rett måte. Med en omsetning i 2020 på cirka 27 milliarder dollar leder MDLZ framtiden innenfor snacking med ikoniske globale varemerker som Oreo, belVita, og LU kaker; Cadbury ,Milka og Toblerone sjokolade; Trident tyggegummi och Philadelphia. I Norge er Mondelēz representert med produktportefølje med velkjente varemerker som Freia Melkesjokolade, Kvikk Lunsj, Twist, Kong Haakon, Daim, V6, Stimorol, Philadelphia, Regia, O´boy, Oreo og Ritz. Mondelēz International er et stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 og Dow Jones Sustainability Index. Besøk https://www.mondelezinternational.com eller følg bedriften på Twitter på https://twitter.com/MDLZ.