Slapp av! Det ordner seg.

Slapp av! Det ordner seg.

Mondelēz International forsikrer at det kommer til å finnes Freia Sjokolade også i fremtiden.

Mondelēz International er en av verdens største sjokoladeprodusenter, med kjente varemerker som Freia, Kvikk Lunsj, Melkesjokolade Toblerone og Kong Haakon i porteføljen. Nå avkrefter selskapet ryktene om at verdens kakao kan ta slutt om syv år.

- Selvfølgelig skal man kunne spise Freia Melkesjokolade også etter år 2020. Som en av verdens største sjokoladeselskaper kjenner vi i Mondelez International på et stort ansvar for å sørge for at hovedråvaren i vår sjokolade dyrkes under ordentlige og bærekraftige forhold, nettopp for at vi skal kunne dekke forbrukerenes etterspørsele etter sjokolade idag, om syv år, og også i fremtiden, sier Anders Tofte Wilhelmsen, Markedsdirektør for Mondelez Norge.

Mondelēz International valgte tidlig å støtte opp under bærekrafig utvikling, og har siden 2004 samarbeidet med miljøvernorganisasjonen Rainforest Alliance.

Man har besluttet å ta ytterligere grep ved å gå ett steg lengre enn bare sertifisering, gjennom å investere minst 400 millioner US dollar for å øke produktiviteten og forbedre forholdene for flere enn 200 000 kakaodyrkere, og over en million mennesker i de tilhørende lokalsamfunnene.
Prosjektet heter Cocoa Life, og strekker seg over ti år i seks ulike land, med det formål å utvikle en bærekraftig kakaoforsyning. En fjerdedel av investeringen går til den største enkeltstående kakaoprodusenten Elfenbenskysten, hvor 75 000 bønder skal få støtte og hjelp til å fordoble sin produktivitet.

Med Cocoa Life ønsker vi å skape relasjoner som alle parter vinner på og som kommer kakaodyrkerene og deres lokalsamfunn til gode gjennom samarbeid med partnere innenfor fire viktige områder:

Dyrking: Hjelpe kakaobønder til å forbedre sine avlinger og produktivitet slik at de på den måten kan øke sine inntekter.

Samfunn: Gi kakaobøndene og deres familier muligheter til å skape et samfunn som både de selv og barna deres ønsker å leve i, samt fremme likestilling mellom menn og kvinner.

Barn og ungdom: Arbeide for å avskaffe barnearbeid gjennom å hjelpe lokalsamfunnene til å tak i i de underliggende årsakene. Med andre ord, gjøre kakaodyrking til et attraktivt og stolt yrke for den kommende generasjonen.

Miljø: Beskytte naturområdene hvor kakaoen vokser for å bevare øko-systemet og gi framtidige generasjoner ett bærekraftig miljø og dyrkningsområder.

Kakaoen fra Cocoa Life kommer i fremtiden til å benyttes i Mondelēz Internationals sjokoladevaremerker, inkludert Freia sjokolade. Så til alle sjokoladeelskere som har lest de ”forferdelige” nyhetene om slutten for sjokolade, de kan nå puste lettet ut. Sjokoladen fra Freia forsvinner ikke i en håndvending, det sørger Mondelēz International for.

Mer informasjon om Cocoa Life finnes på www.cocoalife.org.