Simone C Niquille, stillbilde fra "Elephant juice" 2020

DET DIGITALE LIVET

Opplev den digitale utstillingen «Livets spill», der noen av dagens mest aktuelle kunstnere belyser hvordan den digitale verdenen vi i lever i påvirker oss.

I den digitale utstillingen går kunstnerne inn på konsekvensene av at skillet mellom det fysiske og digitale livet blir utydelig. Det blir på humoristisk vis poengtert hvor tåpelig en digital «tommel opp» kan være, og hvor skremmende det kan bli hvis programvarer får avgjøre resultatet av et jobbintervju gjennom ansiktsgjenkjenning. Kunstnerne problematiserer at våre digitale kropper kan selges uten vårt samtykke, men også hvordan et virtuelt liv kan skape et frirom til å føle, tenke og reflektere.

Utstillingen åpner torsdag 15. april, og er den andre i rekken Contemporary Art Digital Shors (CADS) serien. Utstillingen står til 11.mai.

Tema CADS#2: Livets spill

Kunstnere: Cory Arcangel, Simone C Niquille, Sara Sadik, Sondra Perry og Cao Fei.

Link til visningssiden: https://www.munchmuseet.no/cads/

Om kunstnerne og verkene i utstillingen:

Simone C Niquille/Technoflesh Elephant Juice (2020) 8:45 min.

Simone C Niquille, stillbilde fra Elephant juice 2020

Simone C Niquille driver til vanlig design og forskningspraksisen Technoflesh. Arbeidene hennes handler om forholdet mellom kropp og teknologi, og hva som utgjør «ektehet» i en digital verden.«Elephant Juice» er programvarens tolkning av frasen «I love you» ved hjelp av automatisert munnavlesning. Slik viser Simone C Niquille hvor feil maskinlæringen kan ta når den forsøker å forstå menneskelige følelser. Hovedpersonen i Elephant Juiceforbereder seg til et automatisert jobbintervju foran speilet. Via webkameraet vil maskinen tolke hver minste bevegelse i ansiktet hennes og bedømme personlig egnethet for jobben. Kandidaten må trene fjeset sitt opp til å overbevise maskinen – på programvarens egne premisser.

Simone C Niquille (f. 1987) er en sveitsisk kunstner basert i Amsterdam. Hun er grunnlegger av design- og forskningsprosjektet Technoflesh. Elephant Juice er et bestillingsverk for HeK Basel og MU Eindhoven, som del av utstillingen Real Feelings.

Cory Arcangel ɐɹɐz (2021) 36:58 min. Bestillingsverk til CADS #2

Cory Arcangel, stillbilde fra ɐɹɐz (2021)

Cory Arcangel er internasjonalt anerkjent for sine lekne og absurde tolkninger og rekonfigureringer av samtidsteknologi- og fenomener. Cory Arcangels verk tar utgangspunkt i «klikkfarm»-fenomenet. Flere bedrifter selger nå tjenester hvor algoritmer benyttes for å oppvurdere kundens sosiale medier-poster. Arcangel, som er kjent for å utnytte og karikere digitale systemer, har laget en slik algoritmisk «bot». I det nye verket laget til MUNCH, ɐɹɐz, vises botens arbeid på Twitter, der den «liker» innlegg fra det spanske klesmerket Zara. Denne bedriften er, blant annet, blitt kritisert for sin behandling av utenlandsk arbeidskraft. På denne måten viser Arcangel hvor meningsløs en slik «tommel opp» egentlig er på sosiale medier.

Cory Arcangel (f. 1978) er en amerikansk kunstner, kurator, komponist og gründer basert i Stavanger. Arcangel vil også vise nye arbeider i det kommende samtidskunstprogrammet på MUNCH. Cory Arcangel, araz (2021)

Sondra Perry It’s in the Game ’2017 16:20 min.

Sondra Perry, stillbilde fra Its in the game 2017

Sondra Perry har hatt flere viktige utstillinger de siste årene, og har vunnet en rekke priser for sitt arbeid som kunstner. It’s in the Game tar utgangspunkt i en rettssak mot videospillprodusenten EA Sports og NCAA, et forbund i USA som organiserer basketball for høyskoler og universiteter. NCAA mente at deres spillere ikke trengte å få betalt for at deres digitale profiler ble solgt til EA Sports, hvor de ble brukt for å lage videospill. Det ble argumentert for at det ikke var noen sammenheng mellom de digitale avatarene i videospillet og studentene som spilte basketball for skolelaget. Derimot ser vi i videoen at Sandy Perry, kunstnerens tvillingbror, gjenkjenner sine venner og seg selv i spillergalleriet til EA Sports. Sondra Perry sammenligner dette med hvordan store museumsinstitusjoner har bygget opp samlingene sine gjennom plyndring av andre lands gjenstander. På denne måten tvinges man til å tenke på nyere former for kolonialisering – en slags digital variant – hvor de utnyttede blir sittende igjen og se på en kopi av seg selv, produsert og eid av gigantindustrier.

Sondra Perry (f. 1986) er en amerikansk kunstner basert i Perth Amboy, New Jersey. It’s in the Game ’17 var et bestillingsverk til Institute of Contemporary Art i Philadelphia og Henie Onstad Kunstsenter i forbindelse med utstillingen Myths of the Marble (2017). Perry ble tildelt The Digital Earth Fellowship for 2020-2021, og har vunnet flere priser for sine arbeider, blant annet, Nam June Paik Award i 2018, Toby’s Prize (Museum of Contemporary Art Cleveland, Ohio), og Gwendolyn Knight og Jacob Lawrence Award Prize (Seattle Art Museum, Seattle, Washington)

Sara Sadik Khtobtogone (2021)16:08 min.

Sara Sadik, stillbilde fra Khtobtogone 2021

Sara Sadik er en av de mest spennende unge kunstnerne på den internasjonale samtidskunstscenen i dag. Hun er også blant de yngste kunstnerne inkludert i CADS-serien.

Khtobtogonefinner sted i landskapet til det omdiskuterte videospillet Grand Theft Auto. Spillet har av mange blitt kritisert for sine voldelige sekvenser og kvinnefiendtlighet. Sara Sadiks hovedkarakter, den unge mannen Zine fra Marseilles, står i kontrast til konnotasjonene til videospillet han befinner seg i. Han går på trening, men føler seg som en «hjerteløs kropp». Bak fasaden av designerdrakt- og veske, finnes en emosjonell person som forsøker å «bli en mann» og «den beste versjonen av meg selv». Han er fylt med kjærlighet til sine kamerater og sin nye kjæreste, men plages av indre demoner og en frykt for å ikke ha noen retning i livet. Mens Zine leverer mat på motorsykkelen, later han som om han er i et GTA-spill hvor han slynger seg gjennom det vakre kystlandskapet, men kundenes nedlatende blikk og kommentarer tynger ham. Sadiks sensitive portrettering og interessante sidestillinger skildrer de vanskelige sidene av moderne maskulinitet.

Sara Sadik (f. 1994) er en fransk kunstner basert i Marseille. Khtobtogone er et bestillingsverk av Centre national des arts plastiques i samarbeid med Triangle-Astérides til utstillingen En attendant Omar Gatlato, kuratert av Natasha Marie Llorens.

Cao Fei i.Mirror (2007) 28 min.

Chao Fei, stillbilde fra i.Mirror 2007

Cao Fei er blant de største samtidskunstnerne fra Kina og har blitt stilt ut på en rekke biennaler, triennaler og større institusjoner.

Verket i.Mirror dokumenterer hendelser og samtaler som China Tracy, Cao Feis avatar, opplever i Second Life. Second Life er en online-verden hvor man kan skape egne avatarer og møte andre likesinnede. Første utgave ble lansert i 2003 og infrastrukturen er i stor grad bygget av brukerne selv. China Tracy går på date med en tilsynelatende ung mann, Hug Yue, som viser seg å være en 65-årig amerikaner. Sammen reflekterer de to over forholdet mellom livet utenfor skjermen og det andre, virtuelle livet. Second Life blir beskrevet som et fristed hvor man kan leve ut sitt indre selv og speile den personen man har lyst til å være. Likevel er følelser og opplevelser i de to verdenene uløselig knyttet til hverandre.

Cao Fei (f. 1978) er en kinesisk kunstner basert i Beijing.

Noen av kunstnerne i CADS serien får du også møte i samtidskunstprogrammet når nye MUNCH åpner i Bjørvika til høsten.

CADS er kuratert av Vilde M. Horvei og Ilavenil Vasuky Jayapalan, og består av en blanding mellom bestillingsverk og eksisterende verk.

Den siste utgaven av CADS #3, slippes i mai og vil inkludere kunstnere som Bendik Giske og Jacolby Satterwhite.

Våren 2021 åpner MUNCH i en helt ny bygning ved Oslos sjøkant. Museet vil romme den rikholdige gaven Edvard Munch (1863-1944) testamenterte til Oslo by, bestående av flere enn 26 000 kunstverk, i tillegg til litterære dagbøker og skrifter. Dette er verdens største samling av Edvard Munchs verk. MUNCH er således blant de største museene i verden viet en enkeltkunstner.

MUNCH forvalter også samlinger gitt til Oslo by av Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig Ravensberg. Gjennom satsingen på samtidskunst vil vi også vise Edvard Munchs vedvarende innflytelse i hans egen samtid, så vel som på dagens generasjon kunstnere.

Museet vil inspirere alle til å komme tett på Edvard Munchs kunst. Besøkende vil til enhver tid oppleve høydepunktene i Edvard Munchs kunstnerskap, parallelt med skiftende utstillinger med andre kunstnere. Fra sin beliggenhet i Bjørvika, med enestående utsikt over Oslofjorden, vil museet tilby et bredt program av kunst- og kulturopplevelser i 13 etasjer.