Gå videre til innhold
Opplev et bredt spenn av kjente kunstnere i utstillingen "Brikker"  Eva Mudocci (etter Munch) 1983. Andy Warhol. Foto: Sparebankstiftelsen DNB
Opplev et bredt spenn av kjente kunstnere i utstillingen "Brikker" Eva Mudocci (etter Munch) 1983. Andy Warhol. Foto: Sparebankstiftelsen DNB

MUNCH med ny storslått sommerutstilling

Opplev et bredt spenn av kjente kunstnere fra popkunstneren Andy Warhol, til folkekjære Nikolai Astrup, tyske ekspresjonister, amerikansk fotokunst og kvinnelige pionerer. For aller første gang får publikum muligheten til å se kunstverkene i Sparebankstiftelsen DNB sin mangfoldige samling.

I MUNCHs nye sommerutstilling Brikker, får publikum oppleve en mengde kunstverk i verdensklasse. Interaktivitet og digitale virkemidler er også tatt i bruk for å skape nye opplevelser.

Hvem samler, hvem bestemmer – og hvordan påvirker dette kunsthistorien og vår felles kulturarv? Når kunsthistorien skrives, er det aldri et resultat av noe som er forutbestemt. Museer, kunstnere, forskere, samlere og politikere flytter brikker i det kunsthistoriske spillet. Utstillingen Brikker utforsker hvordan kunsthistorien er i evig endring, ved å se nærmere på kunsten i samlingen til Sparebankstiftelsen DNB.

Siden 2005 har stiftelsen bygget opp sin samling i samarbeid med norske museer. Den består av kunst som utfyller museenes egne samlinger, og bidrar til at museene kan formidle nye perspektiver, historier og sammenhenger til sitt publikum. Verkene lånes ut med langsiktige avtaler til offentlige museer. Mange av kunstnerne som vises i utstillingen var tidligere ikke representert i norske museumssamlinger, men i Brikker får publikum se kunstverk som har stått øverst på museenes ønskelister.

Sparebankstiftelsen DNB samarbeider med MUNCH om å utvikle et prosjekt som kalles «Munch i kontekst» som tar utgangspunkt i Stenersensamlingen. Stiftelsen bygger opp en samling der målet er å skape en større kontekst omkring Munchs kunstnerskap. Utstillingen "Brikker" viser ikke verker av Munch, men den viser flere verker som skaper en kontekst rundt kunstnerskapet til vår egen kunstner Edvard Munch. Publikum får blant annet oppleve flere verk av verdenskjente kunster Andy Warhol – som er direkte inspirert av Munchs malerier. Utstillingen gir også mulighet til å se hva Munchs samtidige kollegaer utforsket i sin kunst.

Utstillingen åpner lørdag 25.06.2022 og står til 28.08.2022

For utvalg verksbilder se her

Info om utstillingens tematiske struktur:

Utstillingen tar publikum gjennom de viktigste tematiske satsningene i Sparebankstiftelsen DNBs kunstsamling. Utstillingen er inndelt etter følgende temaer:

* Nikolai Astrup. Malerier og tresnitt der Astrup skildrer det frodige, vestnorske landskapet fra hjemstedet Jølster.

* Tysk ekspresjonisme. Malerier og grafiske kunstverk av kunstnere som var med i grupperingene Der Blaue Reiter (Den blå ridderen) og Die Brücke (Broen): Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff, Max Pechstein, Christian Rohlfs, Erich Heckel, Emil Nolde, Gabriele Münter og Augugst Macke.

* Munch i kontekst. Malerier fra tidlig 1900-tall av Edvard Munchs samtidige kunstnerkolleger; Erich Heckel, Gabriele Münter, Alexej von Jawlensky, Raoul Dufy og Heinrich Campendonk.

* Kurt Schwitters og avantgarden. Flere kunstverk av den tyske kunstneren Kurt Schwitters, og hans samtidige kunstnerkollegaer: Jean Arp, Hannah Höch, Francis Picabia, Man Ray, René Magritt og Max Ernst.

* Kvinnelige pionerer. Kunstverker av blant annet Louise Bourgeois, Barbara Hepworth, Irma Salo Jæger, Lena Cronqvist og Sonja Ferlov Mancoba. Utstillingen viser både maleri og skulptur.

* Warhol og Munch. Kretser omkring et utvalg der Andy Warhol har parafrasert flere av Edvard Munchs ikoniske motiver: Skrik, Madonna, Selvportrett med knokkelarm og Eva Mudocci/Brosjen.

* Amerikansk storbyfotografi. Fotografier med særlig fokus på urbane motiver fra både Øst- og Vest-kysten i USA. Fotografiene strekker seg fra tidlig 1900-tall og fremover, og inkluderer kunstnere som Alfred Stieglitz, Edward Steichen, Diane Arbus, Ed Ruscha, Lee Friedlander, Weegee og Dorothea Lange.

* Solopresentasjoner. Lars Hertervig, Carl Larsson, Peder Balke, Harriet Backer og Claude Monet.

Kategorier

22. oktober 2021 åpnet MUNCH i en helt ny bygning ved Oslos sjøkant. Museet rommer den rikholdige gaven Edvard Munch (1863-1944) testamenterte til Oslo by, bestående av flere enn 26 000 kunstverk, i tillegg til litterære dagbøker og skrifter. Dette er verdens største samling av Edvard Munchs verk. MUNCH er således blant de største museene i verden viet en enkeltkunstner.

MUNCH forvalter også samlinger gitt til Oslo by av Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig Ravensberg. Gjennom satsingen på samtidskunst vil vi også vise Edvard Munchs vedvarende innflytelse i hans egen samtid, så vel som på dagens generasjon kunstnere.

Museet vil inspirere alle til å komme tett på Edvard Munchs kunst. Besøkende vil til enhver tid oppleve høydepunktene i Edvard Munchs kunstnerskap, parallelt med skiftende utstillinger med andre kunstnere. Fra sin beliggenhet i Bjørvika, med enestående utsikt over Oslofjorden, vil museet tilby et bredt program av kunst- og kulturopplevelser i 13 etasjer.

Maren Lindeberg

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Presseansvarlig +47 45802648

Edvard Munch - Norges viktigste bidrag til verdens kunsthistorie

22.oktober 2021 åpnet det nye MUNCH ved Oslos sjøkant, skreddersydd for store kunstopplevelser. Her kan du oppleve mer av Munch enn noen ganger før – på helt nye måter. Det nye museet tilbyr kunst og kultur i 13 etasjer, og skal inspirere alle til å komme tett på Munchs liv og kunst