Stillbilde fra filmen "Hvem var Edvard Munch?"

MUNCH NOMINERT TIL "OSCAREN AV INTERNETT"

Nominasjonene til årets Webby Awards ble kunngjort forrige uke av International Academy of Digital Arts & Sciences (IADAS). MUNCH’s digitale satsning har ført til 2 nominasjoner og 1 Honor-utmerkelse i den prestisjetunge internasjonale prisen.

I årets Webby Award 2023, er videoene «Satyricon & Munch» og «Who was Edvard Munch?» plukket ut blant nærmere 14 000 bidrag fra alle de 50 statene i USA og over 70 land, og er med å kjempe om både juryens hovedpris og folkestemmen People’s Voice Award.

I tillegg har videoserien produsert i forbindelse med den populære utstillingsserien SOLO OSLO, mottatt en Honour for utmerkelse innen mangfold, likestilling og inkludering. Mangfold er et viktig fokus for MUNCH, og filmen er 1 av 6 Honorees i denne kategorien, sammen med blant andre Netflix-serien «Golden: No Subtitles Needed» og Disney+ sin «YouTube: Bridging the Cap».

De nominerte videoene «Satyricon & Munch» og «Who was Edvard Munch?» er i selskap med alt fra NASA til kjendiser som Harry Styles og Lizzo, medie- og underholdningsaktører som HBO, Netflix, Disney+, National Geographic, Variety, Grindr og The Washington Post og tech-selskaper som Apple, Google og Amazon, samt kulturinstitusjoner som MoMA, Rijksmuseum og Guggenheim Bilbao.

Webby Awards, etablert i 1996, er en tung ledende internasjonal pris "honoring excellence on the Internet", hvor kriteriet for videokategoriene er at de skal ha online premiere. Prisen er populært kalt «Oscaren av internett», og i følge The New York Times «The Internet’s highest honor». I årets hovedjury sitter blant annet den japanske kunstneren Takashi Murakami, og representert i medlemsmassen som stemmer bidragene er skribenter og redaktører fra blant annet NY Times, Wired, LA Times og WallPaper, samt tidligere vinnere og ledende figurer innen tech og kreative fag. Et av vinnerbidragene i fjor var regissert av den Oscar-belønnede franske filmskaperen Michel Gondry.

Ler mer om prisen her: https://www.webbyawards.com/about/

Se videoene og stem her:

Webby Nominations

• Satyricon & Munch: An unusual fusion of music and visual art in the Video - Unscripted category: Official listing
  • Who was Edvard Munch? in the Video - Documentary: Shortform category: Official listing

Webby Honors

SOLO OSLO - video series in the Video - Diversity, Equity & Inclusion category: Official listing

Datoer:

Stemmingen til The 28th Annual Webby Awards er åpen til 20. April

Alle vinnere annonseres 25. april og selve prisutdelingen, som er kjent for sin morsomme 5-word-acceptance-speech, avholdes i New York 15. mai.

22. oktober 2021 åpnet MUNCH i en helt ny bygning ved Oslos sjøkant. Museet rommer den rikholdige gaven Edvard Munch (1863-1944) testamenterte til Oslo by, bestående av flere enn 26 000 kunstverk, i tillegg til litterære dagbøker og skrifter. Dette er verdens største samling av Edvard Munchs verk. MUNCH er således blant de største museene i verden viet en enkeltkunstner.

MUNCH forvalter også samlinger gitt til Oslo by av Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig Ravensberg. Gjennom satsingen på samtidskunst vil vi også vise Edvard Munchs vedvarende innflytelse i hans egen samtid, så vel som på dagens generasjon kunstnere.

Museet vil inspirere alle til å komme tett på Edvard Munchs kunst. Besøkende vil til enhver tid oppleve høydepunktene i Edvard Munchs kunstnerskap, parallelt med skiftende utstillinger med andre kunstnere. Fra sin beliggenhet i Bjørvika, med enestående utsikt over Oslofjorden, vil museet tilby et bredt program av kunst- og kulturopplevelser i 13 etasjer.