Pelsklingens påske

Pelsklingens påske

Påsken er en herlig tid med mye godis, innekos og turer ute i den vakre naturen. Her har vi noen tips til hvordan du kan gjøre påsken til en gledelig feiring for de firbente også.

Gi pelsklingen et potegodkjent påskeegg

Både å store og små like å kose seg med et påskeegg, så hvorfor ikke gi hunden eller katten din en liten kosestund også?

Putt vennen din sine favorittgodbiter i en kong, en snusematte eller et aktiviseringsspill. På denne måten må kjæledyret bruke hjernen, snuten og potene for å få tak i alle herlighetene. Dette er både gøy og gir viktig aktivisering.

Hvis du ønsker å etterligne en påskeegg-jakt, kan du gjemme godbiter og la katten eller hunden snuse seg frem til dem.

Påskens farer

Påsken er en av høytidene som fører til at veterinærklinikkene opplever høy trafikk.

Det er mange ting vi mennesker liker å kose oss med i påsken, men som kan være skadelig for våre pelskledde venner. Her er noen av tingene du bør holde et øye med:

• Påskeliljer – liljer er giftig for våre firbente venner og bør holdes ute av rekkevidden deres.
  • Løk – både rå og stekt løk er giftig. Dette gjelder også løkpulver som er å finne i en del ferdigmat. Symptomer på løkforgifting kan finne sted 1–5 dager senere, så selv om kjæledyret ditt virker helt frisk etter å ha fått i seg løk, bør man ta turen innom en veterinær.
  • Sjokolade – sjokolade, spesielt kvikklunsj, er en slager i påsken, men skal ikke i nærheten av kjæledyrene våre. Sjokolade inneholder teobromin som er giftig for både katter og hunder, og jo større andel av kakao, jo større er innholdet av teobromin.
  • Gjærdeig – gjærdeig skal holdes unna våre firbente. Gjæren kan fortsette å gjære i hunden eller kattens varme mage, og dette kan danne alkohol og gjøre magen øm.
  • Lammestek – påskelammet er smakfullt og deilig, men også farlig. Hvis hunden biter på lammebein, kan beinet splintre og skade tarm- og magekanalen. Det er heller ikke bra for tennene.
  • Xylitol – xylitol er et søtstoff som brukes som sukkerstatning i mye mat. Det kan frigi enorme mengder med insulin hvis hunden din får det i seg, og hvis man mistenker at hunden har fått i seg xylitol er det viktig å komme seg til veterinæren med en gang.
  • Sol – akkurat som med mennesker kan dyrene våre bli solbrente og snøblinde. Hvis kjæledyret ditt har tynn pels eller ikke har pels, bør den ha på seg et dekken for å beskytte utsatte punkter. Kjæledyret bør også ha på solbriller for å forhindre snøblindhet.
  • Huggorm – når det endelig kommer et par deilige varmegrader, begynner dessverre også hoggormene å komme frem fra skjulestedene sine. Hold utkikk og kontakt en veterinær hvis du mistenker at kjæledyret ditt har blitt bitt.

I påskeferien er det lurt å ha med førstehjelpsutstyr, og hvis vennen din er uheldig og skader seg, skal man alltid kontakte en veterinær.

Vi ønsker dere alle en fin og trygg påske!