Jubileumsåret Munch 150 avsluttes i Løten og Elverum

Jubileumsåret Munch 150 avsluttes i Løten og Elverum

Munch-jubileet har vært en stor suksess med aktiviteter i hele landet og nesten en halv million besøkende på utstillingen i Oslo. Edvard Munch ble født på gården Engelaug Østre på Løten 12. desember 1863. På denne dagen, 150 år etter, inviteres det til fest og feiring i Terningen Arena i Elverum, nær Edvard Munchs fødested.

Program for dagen i Løten/Elverum
Munch 150 og Løten kommune inviterer pressen til å delta i feiringen med følgende program for dagen 12. desember:

12.00-13.45

Barneselskap i Løtenhallen med barne-tv-programleder Truls Pedersen, Løten kulturskole, elevenes egne Munch animasjonsfilmer og forfatter og komponist Tor Karseth

12.00-13.45

Ungdomsselskap i Løten kino. Innslag fra skuespiller Arne Lindstad og elever på skolen. Anne Qvale fra Nasjonalmuseet forteller om det digitale verkstedet Få øye på Munch.  Danseforestillingen Forklart meg livet med Astrid Groseth og Karoline Amb

14.00

Pressekonferanse på tunet til gården Engelaug østre. Gårdeier Ole Anders Spikkerud, oldebarn av Munchs barndomsvenn Ole Thingstad, forteller om gården og svarer på spørsmål

15.00

Munch-senteret på Klevfos Industrimuseum er åpent for pressen. Løtens egne ”superverter” forbereder mottakelse

15.00

Munch-museet starter sitt julebord på Løten Nærstasjon, der det blir servert kortreist mat

16.00

Mottakelse for utvalgte gjester på Klevfos Industrimuseum. Besøk i Munch-senteret, Løiten Sangforening underholder og foredrag ved forfatteren av boken Munchs første strek, Åse Krogsrud

19.00

Festforestilling i Terningen arena (se under)

Festforestillingen Edvard Munch 150 år!
Forestillingen hyller jubilanten gjennom ord og toner. Munch 150 og Løten kommune er svært glade for å kunne melde at forfatteren Karl Ove Knausgård holder forestillingens festtale. Han er opptatt av billedkunst og estetikk og har skrevet om dette både i seksbindsverket Min kamp og i sin siste bok Sjelens Amerika.

Under ledelse av Rolf Gupta spiller Ungdomssymfonikerne og Musikkhøgskolens symfoniorkester musikk av R. Strauss, I. Stravinskij og L. van Beethoven. Birgitte Christensen er solist. Se eget faktaark om repertoar og koblingen til Edvard Munch.

I tillegg gjester Jo Strømgren Kompani forestillingen med utdrag fra sin oppsetning The Painter, der publikum gjennom store, livaktige dokker møter Edvard Munch som gammel, ung og barn.

Som seg hør og bør blir det også fødselsdagskake og sang i anledning dagen. I pausen urframfører barn fra Løten Tor Karseths nyskrevne Sang til Edvard, og publikum får servert kaffe og bursdagskake. Forestillingen er åpen for alle, og billetter er lagt ut for salg i billettluka.no.

Prosjektleder for Munch 150 i Løten, Kjersti Sandvik, representerer det stolte vertskap:

-Munch-jubileet i Løten har vært som et eventyr for oss. Vi har hatt høy aktivitet siden sommeren 2012 med åpning av vårt Munch-senter og fotopunkt ved Engelaug Østre. I jubileumsåret har vi hatt en storsatsning på barn og unge, og alle skolebarna i Løten har besøkt jubileumsutstillingen Munch150. Nå gleder vi oss til å invitere til 150-årsdag på hjemmebane og håper mange vil komme og feire sammen med oss!

Elsebet Kjerschow, det nasjonale jubileets prosjektleder, deler Løten-vertskapets oppfordring:

-Det er en stor glede å få avslutte Munch-året 2013 med festforestilling ved Munchs fødested – og det på selve dagen for kunstnerens fødsel. Hele jubileumsåret har vært en stor fest både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi håper og tror at vi med dette jubileumsåret har lykkes med vårt mål om å øke kunnskap, nysgjerrighet og begeistring for Munchs kunst.

Om Munch 150
I 2013 feires 150-årsdagen for Edvard Munchs fødsel. Gjennom en rekke kulturarrangementer gjennom året er Munch og hans kunstnerskap markert. Jubileumsutstillingen i Oslo med nesten en halv million besøkende har nok vært høydepunktet, men det er og har vært en rekke utstillinger, forestillinger, konserter, foredrag og kulturaktiviteter over hele landet. Det har vært arrangert tre større forskningsseminarer, rundt tyve bøker er utgitt og flere filmer er produsert. Internasjonalt har det vært stor oppmerksomhet rundt Munch med utstillinger fra New York til Tokyo.

Munch 150 er et samarbeid mellom Munch-museet og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Se munch150.no.

Kjersti Sandvik
Prosjektleder Munch150 i Løten