Nasjonalgalleriet. Foto: Nasjonalmuseet

Kvalitetssikringsrapporten om Nasjonalgalleriets fremtid

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har denne uken mottatt kvalitetssikringsrapporten om framtidig bruk av statens eiendommer og bygningsmasse i Tullinløkka-området. Dette er en oppfølging av den konseptvalgutredningen som Statsbygg fikk utarbeidet med anbefalinger for bruk av Nasjonalgalleriet og resten av området. Det er denne konseptvalgutredningen som nå er kvalitetssikret av eksterne aktører.

– Vi tar til etterretning at Nasjonalmuseet er vurdert å være den ene av to reelle kandidater til bruk av Nasjonalgalleriet i fremtiden. Kvalitetssikringsrapporten vektlegger publikum og deres behov, og det mener vi er positivt og et viktig aspekt i det videre arbeidet. Nasjonalgalleriet er en viktig kulturhistorisk bygning som har gitt plass for viktige kunstskatter fra 1880-tallet til dags dato. Nasjonalmuseet forvalter i dag bygningen, og vil fortsette å gjøre dette på en profesjonell og god måte, frem til en endelig beslutning om bygningens videre skjebne er tatt, sier styreleder Linda Bernander Silseth.

Det er regjeringen og Stortinget som skal beslutte praktbyggets videre bruk. Nasjonalmuseet vil arbeide med en endelig anbefaling, når det nye styret og den påtroppende direktøren, Karin Hindsbo, har fått mulighet til å gå grundig inn i kvalitetssikringsrapporten og de muligheter som skisseres.

Det er ingen tvil om at bygningen har stor kulturhistorisk betydning. Det er derfor denne saken skaper stort engasjement i alle leire. Samtidig er det viktig å huske på at – uavhengig av videre bruk – vil det kreves betydelige midler til oppgradering og tilpasning av bygget. Finansieringen av disse kostnadene vil måtte avklares samtidig med en avgjørelse av hvem som skal forvalte og fylle bygningen med innhold til glede for publikum, sier Bernander Silseth.

Kontakt:
Linda Bernander Silseth, styreleder Nasjonalmuseet, lindabernandersilseth@gmail.com / tlf.: 90 73 59 79.
Astrid Aksnessæther, konstituert direktør Nasjonalmuseet, astrid.aksnessaether@nasjonalmuseet.no /tlf.: 90 29 71 99.
Eva Engeset, pressekontakt,  eva.engeset@nasjonalmuseet.no/ tlf.: 46 95 01 02.

Nasjonalmuseet - Vi skaper nye generasjoner av kunstentusiaster