Lawrence Weiner, BÅRET LIKE OVER STRØMMEN / HELD JUST ABOVE THE CURRENT, 2016. Courtesy of Moved Pictures Archive.

Lawrence Weiner-kunstverk lyser opp Nesoddbåten og byggegjerdet til det nye Nasjonalmuseet

Vi ønsker pressen velkommen til innvielse fredag 4. november kl. 18.00. Kunstneren vil være til stede. Møt opp foran byggegjerdet til det nye Nasjonalmuseet – mellom Kaffebrenneriet/Mellomstasjonen og Aker Brygge. Påmelding: eva.engeset@nasjonalmuseet.no.

***

Nasjonalmuseet, OSLO PILOT og Statsbygg har sammen med Norled og Ruter gleden av å presentere et bestillingsverk av den anerkjente New York-kunstneren Lawrence Weiner. 4. november innvier vi kunstverket BÅRET LIKE OVER STRØMMEN / HELD JUST ABOVE THE CURRENT (2016) på byggegjerdet til det nye Nasjonalmuseet, på Nesoddbåten og etterhvert i form av 50 000 små tatoveringer som vi deler ut flere steder i Oslo.

Lawrence Weiner (f. 1942 i New York) var en sentral skikkelse i 1960-årenes konseptkunstbevegelse og er også i dag en fremstående kunstner i USA og Europa. Han er kjent for sine språkbaserte skulpturer og andre arbeider som utforsker språket. Vi finner kunstverkene hans i tallrike museer, private samlinger og offentlige rom verden rundt. Weiner er en ledende skikkelse i konseptkunstbevegelsen fra 1960-årene, og hans banebrytende og enestående praksis trosser tradisjonelle oppfatninger av hva som er et kunstverk.

Kunstneren selv har definert arbeidet sitt som skulptur. Når han blir spurt, viser han til sitt medium som «språk + materialet nevnt». Weiner hevder at språket i seg selv beskriver en tredimensjonal virkelighet og erklærer at arbeidet er hva det sier at det er. Han vil overskride begrensninger som ligger i bestemte kulturer og kontekster til fordel for individuelle tilnærminger. Dermed er verkene hans alltid til stede, alltid i forandring – og aldri ferdige. Dette fremmer ideen om en allment tilgjengelig kunst og åpner for en radikal omdefinering av forholdet mellom kunstneren og mottakeren.

Lawrence Weiner i Norge
I dag er Weiners eneste permanente arbeid i Norge WATER MADE IT WET, som ble installert på et stort lagerbygg i Svolvær havn under Lofoten International Art Festival i 1999. Han har deltatt på to utstillinger på Kunstnernes Hus i Oslo. Arbeidet fra 1996, THINGS MADE TO BE SEEN FORCEFULLY OBSCURED ble inkludert i gruppeutstillingen «Draft Deceit» i 2006, og hans verk USE ENOUGH TO MAKE IT SMOOTH ENOUGH ASSUMING A FUNCTION fra 1994 ble utstilt i Kunstnernes Hus’ foajé i 2014. I september 2016 hadde han en utstilling på OSL contemporary i Oslo. Det betyr ikke at Weiner har hatt lite kontakt med Norge. Samtidig som han formulerte sin banebrytende intensjonserklæring (Statement of Intent) i 1969, laget han A GLACIER VANDALISED et sted på Svartisen.

Lawrence Weiner (f. 1942, New York) bor i New York. Viktige separatutstillinger av kunstneren har blitt vist på mange store museer. I 2007 arrangerte Whitney Museum of American Art, New York og Museum of Contemporary Art, Los Angeles den første store retrospektive utstillingen av hans oeuvre i USA. Utstillingen reiste videre til K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfälen i Düsseldorf, Tyskland. Andre viktige utstillinger de siste årene inkluderer Blenheim Palace (W. Churchills fødested) i Woodstock, England (2015); Stedelijk Museum, Amsterdam, Nederland (2013); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona, Spania (2013); Tate Modern, London, England (2012, 2006); ARKEN Museum, Køge, Danmark; Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, Málaga, Spania (2008); Haus der Kunst, München, Tyskland (2007); Museo Tamayo Arte Contemporáneo, Mexico City, Mexico (2004); Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg, Tyskland (2000); Walker Art Center, Minneapolis, USA (1994); og the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C., USA (1990). Weiner har deltatt i Documenta 5, 6, 7, og 13 (1972, 1977, 1982, 2012); den 36., 41., 50. og 55. utgaven av Venezia Biennalen (1972, 1984, 2003, 2013); den 27. Biennale de São Paulo (2006) og Istanbul Biennale (2015). Han har blitt tildelt flere kunstpriser, blant annet Roswitha Haftmann Preis (2014); Doctor of Humane Letters from the City University of New York (2013); Skowhegan Medal for Painting / Conceptual Art (1999); Wolfgang Hahn Preis Koeln (1995), Guggenheim Fellowship (1994); og to ganger National Endowment of the Arts Fellowships (1976, 1983).

Nasjonalmuseet samler og tar vare på, stiller ut og formidler landets mest omfattende samlinger av kunst, arkitektur og design. Mer informasjon.

OSLO PILOT er et toårig prosjekt som utforsker kunstens rolle i og for offentlige rom. Kuratorene Eva González-Sancho og Per Gunnar Eeg-Tverbakk er ansatt av Kulturetaten i Oslo kommune for å berede grunnen for en fremtidig kunstbiennale. Mer informasjon.

Statsbygg er en statlig forvaltningsbedrift under Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Statsbygg skal iverksette og gjennomføre Stortingets vedtatte politikk innen statlig bygge- og eiendomssektor. Mer informasjon.

PRESSEKONTAKTER:
Nasjonalmuseet: Eva Engeset, pressekontakt, tlf.: 469 50 102 / eva.engeset@nasjonalmuseet.no
OSLO PILOT: Tanja Sæter, koordineringsleder produksjon og kommunikasjon, tlf.: 412 11 717 /tanjaseter@gmail.com
Statsbygg: Birgitte Bye, kommunikasjonsleder Prosjekt nytt nasjonalmuseum, tlf.: 959 18 879 /
irgitte.bye@statsbygg.no