Nytt Nasjonalmuseum vedtatt

Nytt Nasjonalmuseum vedtatt

I dag besluttet Stortinget å bygge et nytt bygg for Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo. Museet blir Norges største kulturbygg. Den nye bygningen skal markere Nasjonalmuseet som en kunst- og kulturformidler av internasjonalt format.

- Dette er en stor dag for Norge og kunsten. Det nye museumsbygget vil gi Oslo og Norge en vesentlig sterkere og tydeligere posisjon innen visuell kunst. Kunsten vil fremstå med lavere terskel og bredere publikumsappell enn i dag. Jeg ser frem til å kunne ønske velkommen til Nasjonalmuseet på Vestbanen, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design ble etablert i 2003 som en sammenslåing av Nasjonalgalleriet, Kunstindustrimuseet, Museet for samtidskunst og Arkitekturmuseet. Et samlet nybygg var en av forutsetningene for etableringen av museet i 2003.

- Norge trenger et nasjonalmuseum som har de nødvendige bygningsfasiliteter til å forvalte og formidle visuell kunst på en måte som er på høyde med emnets kulturelle og samfunnsmessige betydning. Vi i styret ønsker at mange flere skal kunne glede seg over Nasjonalmuseets utstillinger, sier Svein Aaser, styreleder i Nasjonalmuseet.

Museet skal bli et viktig og vitalt møtested for publikum og kunsten, og være et kunstmuseum for hele landet. Nasjonalmuseets beliggenhet og samlede kulturelle kraft vil i seg selv gi kunst, arkitektur og design en ny synlighet for publikum og bedre tilgjengelighet for bredere lag av befolkningen.

-Endeleg ser det ut til at Nasjonalmuseet kan få bygningsfasilitetar som kan oppfylla dei krava som i dag vert stilte til forsvarleg forvaltning og engasjerande formidling av visuell kunst. Eg er viss på at nybygget vil føra til at mange vil få større interesse for dei eineståande samlingane som Nasjonalmuseet forvaltar, sier kulturminister Hadia Tajik.

Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten vant i 2010 arkitektkonkurransen med konseptet forum artis. Etter planen skal bygget står ferdig i 2019.

Fakta Nasjonalmuseet på Vestbanen

Byggherre: Statsbygg

Arkitekt: Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH

Tekniske rådgivere: Rambøll

Oppdragsgiver: Kulturdepartementet

Samlet areal: 54 600 m2 / Utstillingsareal: 13 000 m2

Nasjonalmuseet – Arkitektur forblir i bygningen på Bankplassen, nyåpnet i 2008

Planlagt ferdigstilt: 2019

Kostnadsramme: 5 327 mill. kroner

Les mer om det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen her. Se ringvirkningsrapport utarbeidet i samarbeid med Hovedorganisasjonen Virke her.

Nøkkeltall Nasjonalmuseet 2012

Besøkstall i Oslo: 513 090