Stiftelsen Scheibler deler ut Norges største kunsthåndverks- og designpriser

Stiftelsen Scheibler deler ut Norges største kunsthåndverks- og designpriser

Stiftelsen Scheibler har i samarbeid med Nasjonalmuseet gleden av å invitere pressen til utdelingen av de to største design- og kunsthåndverksprisene som deles ut i Norge, hver på 200 000 kroner. Utdelingen finner sted torsdag 22. oktober kl. 13.00 i Storsalen i Kunstindustrimuseet, Oslo. Prisvinnerne vil være til stede og tilgjengelige for intervjuer fra kl. 12.00.Påmelding elise.lund@nasjonalmuseet.no

Prisvinnerne i design utmerker seg blant annet med lekne understell til bord

Vera Kleppe og Åshild Kyte har fått stor oppmerksomhet for sine flerfunksjonelle, enkle og minimalistiske stålrørsmøbler, og for sine særpregete lamper. De utvikler produkter med skandinavisk særpreg, men som også har elementer av lekenhet og humor, som for eksempel et bord med syv bein.

De er møbeldesignere og interiørarkitekter med MA fra Kunsthøgskolen i Bergen, KHiB, i 2012. Masteroppgavene tok utgangspunkt i Fretex og i de norske turisthyttene. Samme år etablerte de designfirmaet Vera-Kyte i Bergen, som har fått mye oppmerksomhet i inn- og utland de siste tre årene. www.vera-kyte.com

Prisvinneren i kunsthåndverk dokumenterer industriell tekstilhistorie

Franz Petter Schmidt har brukt historien og produksjonen ved veveriene for å sette fokus på betydningen av materiell og immateriell arv. Når et veveri som Sjølingstad legges ned, blir maskiner og utstyr stående igjen. Hva slags verdi har disse gjenstandene? Hva med kunnskapen som går tapt eller blir tatt vare på – hva kan den bety for kommende generasjoner?

Schmidt har bred erfaring fra norsk tekstilindustri og motebransje, og han kjenner hele produksjonsprosessen for tekstiler, fra idéutvikling til ferdig produkt. Han har svennebrev i herreskredderfaget, hovedfag fra tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo, KHIO, i 2000. Han har hatt flere separatutstillinger, og de siste årene har han vist resultatene av et stipendiatarbeid ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (på Maihaugen 2013) og ved Sjølingstad Uldvarefabrik (i Oslo Kunstforening 2015), hvor han har dokumentert norsk industriell tekstilhistorie.

Prisutdeler for Stiftelsen Scheibler er Kaci Kullmann Five.

Kort om Stiftelsen Scheibler

Stiftelsens formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak. Stiftelsen deler også ut priser. Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler er avkastning fra verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritiuskonsernet,

som ble bygget opp av familien Scheibler. Kontaktperson: Steinar Robarth, mob.: 908 62 447.