Vinner  av Scheibler prisen 2016  i design på  NOK 200. 000,- , ble  industridesigner Lars Beller Fjetland. Prisen deles ut 8. mars  kl. 12 i Nasjonalgalleriet. Pressen er velkommen!
Vinner av Scheibler prisen 2016 i design på NOK 200. 000,- , ble industridesigner Lars Beller Fjetland. Prisen deles ut 8. mars kl. 12 i Nasjonalgalleriet. Pressen er velkommen!

​ Vinnere av Norges største kunsthåndverks- og designpriser 2016 fra Stiftelsen Scheibler er kåret.

Stiftelsen Scheibler har i samarbeid med Nasjonalmuseet gleden av å invitere pressen til utdelingen av Scheiblers priser i design- og kunsthåndverk for 2016,
hver på NOK 200 000,-.
Utdelingen finner sted onsdag 8. mars 2017 kl. 12.00 i Nasjonalgalleriets auditorium, Universitetsgaten 13, Oslo. Prisvinnerne vil være tilstede og tilgjengelige for intervjuer etter at prisutdelingen har funnet sted.

Prisvinneren i kunsthåndverk - Anna Talbot
Anna Talbot er en av våre mest interessante og oppsiktsvekkende smykkekunstnere. Hun har en solid utdannelse med kunsthistorie og etnografi fra Universitet i Bergen 1998-2001, deretter London Metropolitan UNI 2001-04, artist in residence på samme sted 2005-07, KHIO Metallavdelingen 2007-09 maste. Talbots arbeider bryter med det enkle og tradisjonelle smykkekonseptet. Talbot fokuserer på det omfangsrike, fargerike og komplekse smykket, som forteller en historie. Hun anvender farget aluminium, sølv og forgylt metall i lagdelte komposisjoner som kan minne om utbretts-tablåer i bøker eller gratulasjonskort. De er store, men ikke tunge, og vi kjenner igjen historier og eventyr, som er tolket på en ny og utfordrende måte.

Prisvinneren i design – Lars Beller Fjetland
Lars Beller Fjetland er utdannet økonom og bachelor i industridesign fra KHIB i 2012. Han vokste opp i et treskjærermiljø på Vestlandet og har alltid vært fascinert av naturlige materialer. I løpet av sin korte fireårige karriere har han markert og etablert seg nasjonalt og internasjonalt. Han har produsert møbler, lamper og gjenstander for større fabrikker i inn- og utland bl.a. Theodor Olsens Sølvvareverksted, Hay Interiør og Northern Copenhagen. I 2015 var han på bladet Wallpapers liste over de «topp 20 under 40» designere i verden som vil forme fremtiden. Beller Fjetlands uttrykk er tidløst, ærlig og sofistikert, og han ønsker å forme produkter som kan overleve generasjoner av brukere.

Prisutdeler for Stiftelsen Scheibler er styremedlem Sissel Benneche Osvold.

Kort om Stiftelsen ScheiblerStiftelsens formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak. Stiftelsen deler også ut priser. Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler er avkastning av verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritius konsernet, som ble bygget opp av familien Scheibler.

Kontaktperson og påmelding til prisutdelingen: Jeanette Persson, jeanette.persson@scheibler.no 90 71 85 75.

Nasjonalmuseet - Vi skaper nye generasjoner av kunstentusiaster