Prisvinner i design, Kristine Five Melvær viser her ett av sine  de populære pledd fra Rørøs tweed kolleksjon, kalt Åsmund-serien. Serien består totalt av 6 ulike pledd og 6 ulike puter.
Prisvinner i design, Kristine Five Melvær viser her ett av sine de populære pledd fra Rørøs tweed kolleksjon, kalt Åsmund-serien. Serien består totalt av 6 ulike pledd og 6 ulike puter.

​Vinnere av Norges største kunsthåndverks- og designpriser 2017

Stiftelsen Scheibler har i samarbeid med Nasjonalmuseet gleden av å invitere pressen til utdelingen av Scheiblers priser i design- og kunsthåndverk for 2017, hver på 200 000 kroner. Prisen i kunsthåndverk går til Jim Darbu og innen design er Kristine Five Melvær prisvinner.

Utdelingen finner sted onsdag 7. mars 2018 kl. 12.00 i Nasjonalgalleriets auditorium,
Universitetsgaten 13, Oslo. Prisvinnerne vil være tilstede og tilgjengelige for intervjuer etter at prisutdelingen har funnet sted. Påmelding til pressesjef elise.lund@nasjonalmuseet.no

Prisvinneren i kunsthåndverk – Jim Darbu tok sin master på Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) i 2009. Han har deltatt i en rekke utstillinger og er innkjøpt av Nasjonalmuseet og KODE museum. Jim Darbus kunstnerskap består først og fremst av figurative keramikk-skulpturer med forskjellige uttrykk og i ulike størrelser. Tematisk jobber Darbu mye med elementer innenfor dagens populærkultur innen film og tegneserier, og skulpturene gjenspeiler i stor grad denne interessen.  Videre har han  en forkjærlighet for å portrettere det vulgære og underfundige. Han er også interessert i dekonstruksjon og stilisering av form. I en konstant søken etter den perfekte overflaten varierer han figurenes uttrykk mellom sterke farger i spraylakk og ubehandlet høybrent leire. Han understreker ofte skulpturens form og uttrykk med ornament eller ved å jobbe frem ulik tekstur i leirens overflate.

Prisvinneren i design –Kristine Five Melvær har en master i industridesign fra Arkitekthøgskolen i Oslo (AHIO) og master i visuell kommunikasjon fra KHIO (2012), samt grafisk design fra Westerdals. Hun er en allsidig designer som har produsert møbler, lamper, tekstiler, husgeråd og grafiske objekter.

Melvær samarbeider med flere europeiske og norske fabrikker. Hun var den første skandinav som produserte for det belgiske selskapet When Objects Work med Soft Bowls og Soft Vases, og hun har bidratt betraktelig til fornyelsen av Magnors produksjon de siste årene med vasene Dew, Seasons, Else, Marie og Liv. De to siste årene har hun også fornyet Røros Tweeds kolleksjon med pleddene Mikkel og Naturpledd. Hun fikk den internasjonale prisen Riedel Award for sine glassarbeider i 2014.

Prisutdeler for Stiftelsen Scheibler er nestleder Birgitte Lange.

Stiftelsens formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak. Stiftelsen deler også ut priser. Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler er avkastning av verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritius konsernet, som ble bygget opp av familien Scheibler.

Kontaktperson: Jeanette Persson, tlf. 907 18 575.