Start forhandlinger om forbud mot atomvåpen nå!

Denne måneden foregår årets møte i FNs nedrustningskomite i New York. Nei til atomvåpen etterlyser et initiativ fra Norge for å starte forhandlinger om en avtale om totalforbud mot atomvåpen. Nei til atomvåpen mener at det haster med å starte opp forhandlinger om et totalforbud mot atomvåpen og at Norge snarest burde ta initiativ til dette. Forholdene har aldri ligget bedre til rette for dette og det er viktig at prosessen kommer i gang før et eventuelt maktskifte i USA.

14. oktober la Norge, Østerrike og Mexico fram en resolusjon i FNs 1. komite for nedrustning som tar sikte på å få nedrustningsforhandlingene i gang igjen. De foreslår en alternativ forhandlingsvei dersom Nedrustningskonferansen (CD) i Genève forblir uvirksom. Det var slike alternative forhandlingsveier som ga oss landmine- og klasevåpenkonvensjonene.

I Norges åpningsinnlegg 5. oktober sa Mona Juul at det er på høy tid å gi CD en klar tidsfrist, men dette har de ikke tatt med i det endelige resolusjonsforslaget. Forhandlinger om forbud mot atomvåpen er ikke nevnt.

I et svar på et spørsmål stilt av stortingsrepresentant Peter Gitmark (H) skriver utenriksminister Jonas Gahr Støre at hovedhensikten med dette initiativet er å signalisere at det faktisk er mulig å tenke seg alternativer til dagens stillstand. Nei til atomvåpen mener at tiden nå er inne for å gå fra tanke til handling!

• Politikk

• nei til atomvapen