MTG lanserer MTG Ignite

MTG Norge lanserer MTG Ignite, en ny satsning som skal knytte til seg samarbeidspartnere og tilrettelegge for innovasjon og ideutvikling. Initiativet retter seg mot gründere, oppstartsbedrifter og andre kreative krefter, og MTG Ignite skal fungere som et kreativt veksthus ved blant annet å stille gratis kontorlokaler til rådighet. Målet er å utvikle prosjekter som kan bli store gjennom TV, radio og digitale flater eller neste generasjons underholdnings­plattformer.

MTG skal være ledende på digital underholdning og må hele tiden være i utvikling. Administrerende direktør i MTG Norge, Morten Aass, lanserer derfor MTG Ignite, en helt ny avdeling i MTG Norge som skal finne gode prosjekter som kan ha potensial for å utvikles og leve videre i samarbeid med MTG.

Tanken er å invitere inn eksterne miljøer til å utvikle nytt innhold, konsepter, plattformer og tekniske løsninger i samarbeid med virksomhetene på huset. Det som utvikles under MTG Ignites vinger skal først og fremst være prosjekter som har relevans for MTGs eksisterende virksomheter. MTG stiller lokaler til rådighet for relevante prosjekter. Ved å skape møteplasser for MTG-ansatte og samarbeidspartnere vil begge kunne dra nytte av hverandres kompetanse, og finne et miljø for ideutveksling og eksperimentering.

Administrerende direktør i MTG Norge, Morten Aass, har tro på kreativitet og skapervilje;

- Jeg er stor fan av å ha et internt, kreativt veksthus, der spirer til gode prosjekter kan vokse seg store. MTG Ignite kan bidra med skalering og gjennomføring, og med vår rekkevidde på TV, radio, nett og gjennom spill tror jeg vi kan få frem nye suksesser på denne måten.

Aass har satt digitaldirektør i MTG Norge, Trygve Refvem, til å lede den nye avdelingen. Jørn Korbi fra MTG TV får rollen som utviklingsdirektør.

- Sammen med MTG Ignite vil kreative problemløsere kunne bryne seg på helt konkrete utfordringer man møter i mediebransjen. For mindre bedrifter, gründere og kreative miljøer stopper prosjekter ofte opp på grunn av mangel på ressurser og nettverk. Ved å benytte nettverk og tilgang til kunder i og utenfor MTG, våre erfaringer, rekkevidde og gjennomføringsevne kan MTG Ignite akselerere prosjektene. Til gjengjeld vil MTG få tilgang til talenter, innsikt og konsepter man ellers ikke ville fanget opp, sier digitaldirektør i MTG, Trygve Refvem.

MTG Ignite har allerede knyttet til seg samarbeidspartnere i tre ulike retninger;

Kai Myhre er gründer av selskapet Fancy Pants er allerede på plass i MTGs lokaler. Han har utviklet It’s well done, en plattform for matoppskrifter og instruksjonsvideoer som benyttes av blant annet Norway seafood og aktører i Spania. MTG har lang erfaring med matprogrammer, og har inngått et samarbeid om videreutvikling av denne plattformen tilpasset MTGs innhold.

TV-innhold konsumeres i stadig større grad via mobiltelefonen. Teknologiselskapet Lavo har sammen med MTG utviklet sine tjenester mot dette brukersegmentet, primært millenials, der stående video på mobilen er blitt viktig. MTG startet et vellykket samarbeid med Lavo i forbindelse med Paradise Hotel 2017, og går nå inn i et utviklingsprosjekt knyttet til MTGs innhold, distribuert og konsumert på mobil blant et ungt publikum.

Musikk er en tredje retning MTG Ignite har lett etter partnerskap. MTG har i samarbeid med MER og The Future Group jobbet med interaktiv historiefortelling der musikkvideoen slutter og VR-historien begynner. I dette prosjektet utfordres eksisterende forretningsmodeller og det presenteres en helt ny måte å interagere, konsumere og oppleve både musikk og artist. Prosjektet lanseres allerede høsten 2017.

• Entreprenørskap

• mtg
  • morten aass

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) er et digitalt og internasjonalt ledende underholdningskonsern. Vi former fremtidens underholdning ved å gi forbrukere innhold der de selv ønsker det. Våre merkevarer strekker seg fra TV og radio, til neste generasjons underholdningsopplevelser i eSport, digitale videonettverk og online gaming. MTG har sitt opphav i Sverige, og våre aksjer er notert på Nasdaq Stockholm ('MTGA' og 'MTGB').