Nordic Entertainment Group lanserer nytt varemerke

Nordic Entertainment Group (NENT Group) vil fungere som en separat organisasjon fra 1. juli, før den foreslåtte børsnoteringen på Nasdaq Stockholm senere i år. Dette er i tråd med beslutningen tidligere i år om å sette i gang en prosess for å dele opp MTG i to separate selskaper. NENT Group er Nordens ledende leverandør av underholdning, med en portefølje av plattformer av varemerker i verdensklasse, et unikt innholdsøkosystem og en erfaren ledergruppe. NENT Groups varemerke, som lanseres i dag, gjenspeiler selskapets ambisjon om å tilby de beste underholdningsopplevelsene i så vel Norden som internasjonalt.

Morten Aass, administrerende direktør i den norske delen av NENT Group sier:

- Norden er en av verdens meste dynamiske mediemarkeder, og vårt oppdrager å tilby de beste og bredeste underholdningsopplevelsene til forbrukere og samarbeidspartnere. Vi har en unik integrert modell der vi både produserer, kringkaster og strømmer spennende innhold til våre seere, lyttere og følgere. Lanseringen av vårt nye varemerke er det seneste steget på veien mot børsnoteringen senere i år.

I 2017 leverte NENT Group en nettoomsetning på SEK 13.684 millioner kroner (SEK 12.876 millioner i 2016) og en EBITDA før konsernets sentrale kostnader på SEK 1.771 millioner kroner (SEK 1.557 millioner kroner i 2016).

NENT Groups plattformer og varemerker

NENT Group er et fullintegrert medieselskap innen TV, strømming og innholdsproduksjon, og driver følgende plattformer og varemerker:

• Betal-TV: Viasats TV-kanaler og satellittplattform; strømmetjenesten Viaplay (Danmark, Finland, Norge, Sverige).
  • Fri-TV: TV3, TV3+, TV3 PULS, TV3 MAX, TV3 Sport (Danmark); TV3, Viasat 4, TV6 (Norge); TV3, TV6, TV8, TV10 (Sverige); strømmetjenesten Viafree (Danmark, Finland, Norge, Sverige).
  • Radio: kommersielle radiostasjoner i Norge (P4-gruppen) og Sverige, samt strømmetjenesten I LIKE RADIO.
  • Studios: 30 produksjonsselskaper i 17 land, samt Splay Networks.
  • Operatørtjenester: Viasat bredbånd og IPTV er nå tilgjengelig for mer enn 1,3 millioner svenske husholdninger gjennom 35 åpne fibernett. Også Viasat Norge tilbyr IPTV via samarbeidspartnere.

NENT Groups innhold

NENT Groups unike innholdsøkosystem inkluderer:

• En uovertruffen portefølje av sportsrettigheter i Norden, som inkluderer UEFA Champions League, FA Premier League (ikke i Norge), The Championship, NHL, KHL, Formel 1, NFL, golf fra European Tour, UFC, World Boxing Super Series og mye mer.
  • Partnerskap med store internasjonale studio som Disney, NBC Universal, Sony Pictures og 20th Century Fox.
  • Mer enn 50 egne originalproduksjoner med 14 lanserte titler (Hassel, Advokaten, Alex med flere), 18 titler i produksjon og 22 titler under utvikling (bl.a. Wisting med Sven Nordin).

NENT Groups varemerke

NENT Group har lansert et nytt varemerke som gjenspeiler selskapets ambisjon om å tilby de beste underholdningsopplevelsene i så vel Norden som internasjonalt.

Seere, lyttere, fans og partnere kan nå engasjere seg med NENT Group via selskapets nye hjemmeside, på Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn. Fra og med i dag er NENT Groups varemerke synlig på selskapets plattformer, innhold og kontorer.

NENT Groups ledergruppe

Ledergruppen for NENT Group ble annonsert 19. april 2018 og Gabriel Catrina ble utnevnt til CFO 29. mai 2018. NENT Groups styre vil bli annonsert på et senere tidspunkt.

Om oppdelingen av MTG

Den 23. mars 2018 ble det meddelt at MTGs styre hadde besluttet å igangsette en prosess for å dele opp MTG i to selskaper – Modern Times Group MTG AB og NENT Group – ved å distribuere samtlige aksjer i NENT Group til MTGs aksjeeiere og notere aksjene på Nasdaq Stockholm i løpet av andre halvår 2018. Mer informasjon om oppdelingen av MTG og NENT Group finnes her.

****

Kontakt oss:press@nentgroup.com(eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)investors@nentgroup.com(eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Last ned høyoppløselige bilder: Flickr
Følg oss:nentgroup.com / Facebook/ Twitter/ LinkedIn/ Instagram