Gå videre til innhold
NESPRESSO ER STOLTE AV Å KUNNE TA I BRUK VERDENS FØRSTE BÆREFRAFTIGE ALUMINIUM I PRODUKSJON AV KAFFEKAPSLER.

Pressemelding -

(November 2019) Nespresso har inngått avtale med aluminiumsprodusenten Rio Tinto om leveranse av resirkulert og bærekraftig aluminium til produksjon av kaffekapsler. Dette er et viktig skritt for å nå Nespresso sine ambisjoner om 100 prosent resirkulert aluminium innen 2020.

Samarbeidsavtalen sikrer at Nespresso kan produsere sine kaffekapsler av 100 prosent resirkulert og bærekraftig aluminium, som også er et viktig ledd i Nespresso sine målsetninger. I tillegg vil Nespresso sine kunder trygt kunne drikke sin kaffe i visshet om at kaffen er pakket på en ansvarlig måte.

Nespresso kaffekapsler vil bli produsert av et sertifisert aluminium med den nye standarden Aluminium Stewardship Initiative (ASI). Denne viktige milepælen markerer at Nespresso tar miljøansvar. ASI fastsetter klare standarder ved produksjonen som skal beskytte naturen, befolkningen nær utvinningen, vannforvaltning og i tillegg garantere en lav-karbonutslipp under produksjon av metallet.

Den nye ASI standard vil kunne spore opprinnelsen til metallet, slik at kunder som Nespresso kan være sikker på at aluminium som benyttes garanterer en bærekraftig ASI standard. Dette er den første standard av sitt slag for all type industriell metallproduksjon.

Rio Tinto og Nespresso ser frem imot at flere aktører vil ta i bruk ASI sertifisert aluminium i egen produksjon, slik at man sammen kan imøtekomme bevisste forbrukeres krav og ta ansvar for planeten.

Tre selskaper om sine bevisste valg for en bærefraftig fremtid.

Administrerende direktør i Rio Tinto, Alf Barrios sier: "dette er en viktig start for fremtidig bruk av ansvarlig aluminium på tvers av industrien, der Rio Tinto er den første til å kunne levere. Vi regner med at etterspørselen fra forbrukerne om bærekraftige produkter bare vil fortsette og for Nespresso sine kunder vil vi tilby trygghet om at kaffen er pakket inn i ansvarlig og bærekraftig aluminium av høyeste internasjonale standard».

Nespresso CEO Jean-Marc Duvoisin sier: "Nespresso er stolt av å være en pådriver av utvikling og implementering av ASI standard til markedet. Sammen har vi gjort utviklingen av ansvarlig aluminium til en realitet, ASI-sporing vil sette oss i stand til å møte våre forpliktelser ovenfor våre kunder slik at de også kan glede seg over redusert skadevirkning av forbruket sitt. Dette er et stort og viktig skritt mot å skape en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid".

ASI administrerende direktør Fiona Solomon sier "aluminium er en del av hverdagen; fra biler og fly til mobiltelefoner, bygninger og matemballasje. Inntil nå har det ikke eksistert en slik omfattende, global standard som tar et ansvarlig grep for produksjon og formidling. Nå kan selskaper i aluminiumsverdikjeden ta et ansvarlig valg ved å ta i bruk ASI-standarden til sine kunder, og på den måten gi kundene en viktig trygghet om at de også bidrar positivt for miljø og samfunn».

Salg- og markedsdirektør og ASI styremedlem Tolga Egrilmezer sier "partnerskapet med Nespresso er en viktig milepæl i målsettingen om å etablere ASI som standard i hele aluminiumindustrien."

Nespresso, Rio Tinto og International Union for Conservation of Nature (IUCN) var blandt aktørene som i 2009 tok intitiativ til å opprette og implementere det aller første sertfiseringsprogram for produksjon og bearbeiding av aluminium.

For mer informasjon, kontakt Brand Communicaion Manager, Gro Flisnes på tlf. 48 88 48 84 eller gro.flisnes@nespresso.com.

Nestlé Nespresso SA er en pionér og referanse for porsjonskaffe av høyeste kvalitet. Selskapet samarbeider med mer enn 70 000 bønder i 12 land gjennom sitt AAA Sustainable Quality™ Program for å legge til rette for bærekraftig praksis på gårder og områdene rundt. Programmet ble lansert i 2003 i samarbeid med The Rainforest Alliance, og bidrar til å forbedre avkastningen og kvaliteten på avlingene, sikre bærekraftig tilgang til kaffe av høy kvalitet og bedre levebrødet til bønder og deres lokalsamfunn.

Nespresso har hovedkontor i Lausanne, Sveits, har virksomheter i 76 land og mer enn 13.500 ansatte. I 2017 omfattet det globale nettverket med mer enn 700 butikker.

For mer informasjon, besøk Nespresso sitt bedriftsnettsted www.nestle-nespresso.com eller www.nespresso.com.

Gro

Pressekontakt Brand Communication Manager

Nespresso Norge

Nestlé Nespresso SA er et heleid datterselskap av den internasjonale Nestlé Group. Historien begynte med en enkel og revolusjonerende idé: Å gi alle muligheten til å lage den perfekte kopp espresso - akkurat som en dyktig barista.

Fra starten i 1986, har Nespresso omdefinert og revolusjonert måten millioner av mennesker i dag nyter sin kaffe, og det har formet den globale kaffekulturen. Nespresso er ikke bare en kaffe, det er en ekte opplevelse som kombinerer perfeksjon og glede, enkelhet og estetikk.

Nespresso har utviklet seg fra å være en pioner og trendsetter, til å ha blitt referansen innen porsjonskaffe-kategorien gjennom en enestående satsing på å levere den ultimate kaffeopplevelse til våre forbrukere. Dette er hjørnesteinen som selskapet ble grunnlagt på, og det er grunnlaget som har fostret den utrolige veksten Nespresso har hatt.

Nespresso er til stede i nesten 60 land over hele verden, og har hovedkontor i Lausanne, Sveits. Våre over 12.500 ansatte verden over er fokusert på å fortsette å gi den beste kaffen og eksklusive tjenester til kaffeelskere.

Nespresso Norge ble etablert i 2003. Vi er mer enn 150 ansatte og har 8 Boutiques: Oslo Egertorget, Storo Storsenter, Sandvika Storsenter, Strømmen Storsenter, Ski Storsenter, Stavanger, Bergen, Trondheim Solsiden kjøpesenter.

For mer informasjon, besøk Nestlé Nespresso sin bedriftsnettside: www.nestle-nespresso.com.