Nespresso lanserer bærekraftig Kongo-kaffe med digital sporbarhet

Nespresso lanserer bærekraftig Kongo-kaffe med digital sporbarhet

Når Nespresso nå relanserer sin økologiske Reviving Origins-kaffe, er det med en helt ny digital sporbarhet som gjør hele produktsyklusen tilgjengelig for hvermansen. Nå kan du som forbruker følge kaffens reise fra åker til kopp, og dermed være helt sikker på at kaffen du drikker er bærekraftig produsert.

Forbrukere ønsker å vite mer om produktene de kjøper, og i stedet for å fortelle, har Nespresso bestemt seg for å vise produktets bærekraftighet. Hvordan det gir et bærekraftig levebrød, produseres under trygge arbeidsforhold, gir sosial -og økonomisk utvikling og tilfører stabilitet i lokale kaffeøkonomier. Den nye digitale sporbarheten skaper et nytt nivå av transparens, og målet er at forbrukere skal inspireres til å reflektere mer over hvor produktene kommer fra og hvem som står bak dem.

Kaffens reise fra åker til kopp

Den nye økologiske kaffen fra Kongo, Kahawa Ya Kongo, er en del av Nespressos Reviving Origins-program, der de hjelper utsatte kaffeøkonomier og får dem opp og stå igjen. I Kongo Kivu-regionen, der Arabica-sorten produseres, har produksjonen falt med hele 75 prosent de siste 30 årene grunnet politisk ustabilitet og konflikt. Den trenden jobber Nespresso og Kivus kaffebønder for å snu gjennom programmet Reviving Origins. Resultatet er den økologiske Kahawa Ya Congo-varianten.

− Vi har lenge jobbet for å støtte kaffebøndene og bevare kaffeproduksjonen i utsatte regioner. Jeg er stolt over at kundene nå får muligheten til å se og aktivt oppleve hele kaffens opprinnelse. Åpenhet er en viktig nøkkel for å sikre ansvarlighet, og det utfyller både miljømerker og sertifiseringer, sier Sofia Strandberg, Nordic Sustainability Manager i Nespresso.

Plattformen er utviklet i samarbeid med OpenSC, som WWF og BCG Digital Ventures står bak,

og er den første i sitt slag i denne skalaen. Selve reisen kan oppleves digitalt ved å skanne en QR-kode som finnes i kafferøret. Her fortelles historien om bønnen, åkeren, området og kaffebonden, og gir forbrukeren et konkret bilde av hvordan kaffeprodusenten jobber med bærekraft og kaffekvalitet. Kahawa ya Congo kaffekapsler | Bærekraftig kaffe | Nespresso ™ Norge

Vi smaker også med hodet og hjertet

For alle kaffeentusiaster rundt i verden, er smaken en sterk driver. Bak Reviving Origins-programmet ligger også idèen om at vi smaker ikke bare med tunga, men også med hodet og hjertet.

− Bærekraft og kvalitet henger uløselig sammen. Jo mer du vet, jo bedre smak. Derfor ser jeg frem til at forbrukere over hele verden nå kan bli klar over hvordan og hvem som produserer kaffen de drikker daglig, og sånn sett gjøre kaffestunden enda mer meningsfull, sier Strandberg.

QR-koden og plattformen er tilgjengelig fra uke 3 og vil bli rullet ut i forbindelse med relanseringen av Kahawa Ya Congo. Varianten selges i Nespresso Boutiques over hele landet og online på https://www.nespresso.com/no

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Gro Flisnes, Local Brand Communication Manager Nespresso

48 88 48 84 / Gro.Flisnes@nespresso.com

Kahawa Ya Kongo:

Myk økologisk kaffevariant med toner av ristet korn, nøttearomaer og en mild fruktighet.

100 pst. Økologisk Arabica

Intensitet: 6 (OL) / 7 (VL)

Koppstørrelse: OL 40 ml. og VL 230 ml.

Resirkulerte aluminiumskapsler: 80 prosent. OL. Ved utgangen av 2022 skal 85 prosent av VL-kapsler være laget av resirkulert aluminium.

Om OpenSC

OpenSC er grunnlagt av WWF (World Wide Fund for Nature) og BCG Digital Ventures. Deres oppgave er å øke ansvarlig produksjon og forbruk gjennom forsyningskjedesporbarhet og transparensteknologi. Dette gir forbrukerne tilgang til informasjon om produktenes reise; hvor de kommer fra og hvordan de produseres. Innsikt som lar forbrukerne ta informerte kjøpsbeslutninger.

OpenSCs sporbarhetsløsning, som bruker blockchain for å registrere data, sikrer integritet, robusthet og verifisering av datapunkter, som inkluderer for eksempel informasjon om bonden, gården deres og betalingen de har mottatt.

Om Nestlé Nespresso

Nestlé Nespresso SA er et heleid datterselskap av den internasjonale Nestlé Group. Historien begynte med en enkel og revolusjonerende idé: Å gi alle muligheten til å lage den perfekte kopp espresso - akkurat som en dyktig barista.

Fra starten i 1986, har Nespresso omdefinert og revolusjonert måten millioner av mennesker i dag nyter sin kaffe, og det har formet den globale kaffekulturen. Nespresso er ikke bare en kaffe, det er en ekte opplevelse som kombinerer perfeksjon og glede, enkelhet og estetikk.

Nespresso har utviklet seg fra å være en pioner og trendsetter, til å ha blitt referansen innen porsjonskaffe-kategorien gjennom en enestående satsing på å levere den ultimate kaffeopplevelse til våre forbrukere. Dette er hjørnesteinen som selskapet ble grunnlagt på, og det er grunnlaget som har fostret den utrolige veksten Nespresso har hatt.

Nespresso er til stede i nesten 60 land over hele verden, og har hovedkontor i Lausanne, Sveits. Våre over 12.500 ansatte verden over er fokusert på å fortsette å gi den beste kaffen og eksklusive tjenester til kaffeelskere.

Nespresso Norge ble etablert i 2003. Vi er mer enn 150 ansatte og har 8 Boutiques: Oslo Egertorget, Storo Storsenter, Sandvika Storsenter, Strømmen Storsenter, Ski Storsenter, Stavanger, Bergen, Trondheim Solsiden kjøpesenter.

For mer informasjon, besøk Nestlé Nespresso sin bedriftsnettside: www.nestle-nespresso.com.

Om Nestlé Nespresso SA.

Nestlé Nespresso SA er pioneren og referansen til porsjonskaffe av høyeste kvalitet. Nespresso, med
hovedkontor i Lausanne i Sveits, opererer i nesten 60 land og har over 9500 ansatte. I 2013 besto det globale butikknettverket av over 320 eksklusive Nespresso boutiques.

Gro

Pressekontakt Brand Communication Manager