Nestlé lanserer globalt initiativ for å hjelpe barn med å leve sunnere liv

Nestlé lanserer globalt initiativ for å hjelpe barn med å leve sunnere liv

"Nestlé for Sunnere Barn" skal hjelpe 50 millioner barn med å leve sunnere liv innen 2030.

På FNs Internasjonale Familiedag annonserer Nestlé sitt globale "Nestlé for Sunnere Barn"-initiativ. Programmet omfatter videreutvikling av sunnere produkter og råd for familier innen områdene ernæring og mosjon. Det tar sikte på å hjelpe 50 millioner barn med å leve sunnere liv innen 2030.

Nestlé har siden etableringen for over 150 år siden jobbet for å hjelpe foreldre og omsorgspersoner til å gi riktig næring til barna sine. Med dette nye initiativet akselererer Nestlé transformasjonen av mat- og drikkevareportefølje sin verden over. I 2017 lanserte selskapet mer enn 1000 nye produkter for å møte barns ernæringsmessige behov. Samme år forsynte selskapet 174 milliarder porsjoner av berikede mat- og drikkevarer i 66 utvalgte land, der folk lider av mangler av viktige næringsstoffer som jern, jod og vitamin A.

"Barndommen er en tid hvor livslange vaner etableres. Vi ønsker å hjelpe foreldrene til å gjøre sunnere valg for sine barn. Det er derfor vi akselererer innsatsen vår for å støtte familier til å oppdra sunnere barn, og vi oppfordrer andre til å bli med oss i dette arbeidet", sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.

Nestlé reformulerer allerede rundt en tredjedel av produktporteføljen hvert år. Selskapet vil bruke sin bransjeledende innovasjonsevne for ytterligere å forbedre mat og drikke til barn med enda mer frukt, grønnsaker, grove kornarter og næringsstoffer. Nestlé vil også fortsette å redusere sukker, salt og mettet fett.

I over ti år har Nestlé jobbet for å gjøre produktene sine sunnere. Med "Nestlé for Sunnere Barn" lover selskapet å fortsette dette arbeidet på lang sikt. Det umiddelbare målet innen 2020 er å:

• Tilsette minst 750 millioner porsjoner (80g) grønnsaker til produktene sine;
  • Tilsette til minst 300 millioner porsjoner (16g) fiberrikt korn, nøtter og frø i produktene sine;
  • Videre redusere sukker med 5%. Siden 2000 har selskapet redusert sukker med over 34%;
  • Videre redusere saltinnholdet med 10%. Siden 2005 har selskapet redusert salt med over 20%;
  • Fullfør forpliktelsen inngått i 2014, for å redusere mettet fett med 10% i alle relevante produkter som ikke oppfyller WHOs anbefalinger;

Nestlé vil også forbedre programmer og online-tjenester som er utformet for å gi foreldre og omsorgspersoner mer næringsopplysninger, sunne oppskrifter og praktiske tips. I 2017 har over 300 partnerskap over hele verden hjulpet selskapet til å nå mer enn 14 millioner barn.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 2,0 milliarder kroner (2016).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9