NY UNDERSØKELSE: Forvirring om fullkorn blant nordmenn

NY UNDERSØKELSE: Forvirring om fullkorn blant nordmenn

• Så mange som 90% av oss nordmenn vet ikke hvor mange gram fullkorn vi skal spise daglig, og bare like over én tredel (35%) tror de spiser nok av det.
  • Hovedårsaken er at vi ikke forstår effekten av fullkorn (38%) eller i hvilke produkter vi finner det (43%).
  • Bare 7 av 10 (70%) nordmenn mener det er viktig å spise fullkorn. Det er det laveste blant alle landene i vår globale undersøkelse, der snittet ligger på 82%.

En ny studie1 med over 1002 norske respondenter gjennomført på vegne av Nestlé Frokostblandinger, viser at det er betydelig forvirring blant nordmenn om hvor mye fullkorn vi skal spise daglig. Studien viser at 57% av nordmenn anser seg for å ha en "god" forståelse av hva fullkorn er, mot et globalt gjennomsnitt på 67%. Likevel, så mye som 90% av oss vet ikke hvor mange gram fullkorn vi skal spise daglig, og kun litt over en tredjedel (35%) tror de spiser nok fullkorn.

Bare 70% av de spurte nordmennene mener det er viktig å spise fullkorn. Dette er det laveste andelen av alle landene i undersøkelsen, der det globale gjennomsnittet ligger på 82%.

Studien viser at hovedårsaken til at nordmenn tror vi ikke spiser nok fullkorn, er fordi de ikke forstår fordelene (38%) eller hvilke matvarer de kan finne det i (43%). Når spurt om fordelene med å spise fullkorn, svarer 56% at det kan inneholde mye fiber, mens 57% sier det er bra for fordøyelsen. Kun over en tredjedel (34%) tror det er bra for hjertet, men 15% tror fullkorn kan bidra til å redusere risikoen for diabetes type 2. Nesten én av 10 tror at fullkorn er å finne i hvitt brød (9%).

Verdens Helseorganisasjon anbefaler en økning i fullkornsinntaket kombinert med mer frukt, grønnsaker, belgfrukter og nøtter for forebygging av kronisk sykdom2. Høyere konsum av fullkorn har vært assosiert med redusert risiko for hjertesykdom, fedme, diabetes type 2 og tarmkreft3, viser forskning gjennomført av blant annet norske Dagfinn Aune, som i fjor fikk mye oppmerksomhet i media verden over.

På den positive siden svarer norske respondenter at fullkorn kan inneholde mye fiber (56%) og er godt for fordøyelsen (57%), men de bredere helsefordelene er mindre kjent. En tredjedel (34%) tror det er bra for hjertet, og bare 15 prosent tror at det kan bidra til å redusere risikoen for diabetes type 25.

Til tross for fordelene er Norge ett av bare fire land - inkludert USA, Nederland og Danmark – der myndighetene har å ha en kvantitativ anbefaling for fullkorn. Gjennom "Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold" har den norske matbransjen, inkludert Nestlé, og helsemyndighetene gått inn for å øke inntaket av grove kornprodukter eller fullkorn med 20 prosent innen 2021. I Danmark har de økt fullkorninntaket med 72% etter det ble innført retningslinjer og en myndighetsstøttet kampanje4.

– Vi vet at fullkorn er bra for oss, og at det er en viktig del av et balansert kosthold. Det er derfor vi har tatt betydelige skritt det siste tiåret for å gjøre frokostblandingene våre bedre, ved å gjøre hele fullkorn til hovedingrediensen samtidig som at vi har redusert innholdet salt, sukker og mettet fett, sier Per Frank, Ernæringssjef i Nestlé Norden.
– Men den ferske studien viser at folk trenger hjelp til å vite hvor mye fullkorn de bør spise og hvorfor. Her har både helsemyndighetene og næringen en viktig jobb å, sier Frank.

Notes to editors

1. The research was commissioned byCereal Partners Worldwide (CPW), the maker of Nestlé Breakfast Cereals, and undertaken online by independent research company, Censuswide, in October 2017. It surveyed 16,173 adult consumers in 11 countries including: Colombia, Mexico, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Kingdom of Saudi Arabia, Malaysia, Turkey, United Arab Emirates and the United Kingdom.
  2. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. WHO Technical Report Series, No. 916. Geneva: World Health Organization; 2003.
  3. Ye, E.Q., et al., Greater whole-grain intake is associated with lower risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and weight gain. J Nutr, 2012. 142(7): p. 1304-13
  4. Aune, D., et al., Dietary fibre, whole grains, and risk of colorectal cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. Bmj, 2011. 343
  5. Newcastle University Institute for Social Renewal, The Whole Grain Truth, May 2017. Available here: https://blogs.ncl.ac.uk/nisr/tag/wholegrain/

For more information on the health benefits of whole grain visit http://www.eufic.org/en/whats-in-food/article/qa-whole-grain

Research data

The survey was commissioned by Cereal Partners Worldwide (CPW) and conducted online by independent research company Censuswide in October, 2017. It surveyed 16,173 adult consumers in 11 countries including: Columbia, Mexico, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Kingdom of Saudi Arabia, United Arab Emirates, Malaysia, Turkey, and the United Kingdom.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 2,0 milliarder kroner (2016).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9