Satser stort på e-handel: Nestlé samarbeider med Alibaba

Satser stort på e-handel: Nestlé samarbeider med Alibaba

Nestlé har styrket sin globale rekkevidde innen e-handel gjennom å signere en partnerskapsavtale med Alibaba i Kina. Målet med samarbeidet er å øke salg på nett, bygge merkevarer og tilby nye produkter til millioner av forbrukere i det kinesiske markedet.

Nestlé har introdusert produkter som Nido melkepulver, Damak sjokolade og NESCAFÉ Dolce Gusto BMW Mini kaffemaskiner på Tmall.com, Kinas største e-handelsportal for merkevarer og handelsbedrifter. Gjennom Taobao.com, landets største e-handelsportal sett under ett, vil Nestlé nå øke distribusjonen på den kinesiske landsbygda.

Nestlé ser stadig etter nye muligheter for å nå forbrukerne, og har allerede hatt stor suksess med salg av Nespresso-kapsler på nett, globalt og her i Norge. Nylig inngikk selskapet også et samarbeid med Amazon i forbindelse med den globale lanseringen av premium-sjokoladen Cailler.

Sebastian Szczepaniak, direktør for salg og e-handel, forteller at Nestlés omsetning på nett nå vokser med 25 prosent i året. – Vi ser også at det vi handler i fysiske butikker påvirkes av det vi ser på nettet, så merkevarebyggingen har virkelig beveget seg et skritt videre fra bare gode TV-reklamer og fin emballasje. Evnen til å bygge merkevarer på alle flater, både dialoge og analoge, er helt avgjørende, sier han.

Fabrice Favero, sjef for Nestlé i Norge, har tro på e-handel også her i landet. – Sakte men sikkert ser vi at det norske markedet for dagligvarer på nett vokser, med nye og spennende aktører som kommer til. Nordmenn er blant de ivrigste brukerne av internett i verden, og for Nestlé er det viktig å være godt posisjonert når dette virkelig tar av her i landet, sier Favero.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 1,9 milliarder kroner (2014).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9