Gå videre til innhold
Annerledes år: Nestlé leverer sterke resultater, til tross for den pågående pandemien.

Solid vekst for Nestlé i 2020. Kaffesalget til nye høyder i Norge.

• 3.6% organisk vekst, med 3.2% volumvekst og 0.4% prisvekst.
  • Negativ valutaeffekt og salg av virksomheter ga en nedgang i total omsetning på 8.9% til CHF 84.3 milliarder, tilsvarende ca. 797 milliarder NOK.
  • Underliggende driftsmargin (UTOP) på 17.7%, opp 10 basispunkter.
  • Anbefalt utbytte på CHF 2.75 per aksje. Dette markerer det 26. året på rad med økt utbytte.
  • Utsikter for 2021: Fortsatt økt organisk vekst, venter videre aksellerasjon mot rundt 5%. Underliggende driftsmargin vil fortsette å øke moderat, samt underliggende inntjening per aksje i fast valuta og kapitaleffektivitet ventet å øke.

Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé, sier:

«2020 var et tøft år for mange, men det inspirerer å se hvordan vi har funnet sammen i disse tøffe tidene. Jeg vil takke alle ansatte og partnerne våre – fra bønder til kjøpmenn – som har jobbet sammen med oss for å sikre tilgang til mat og drikke over hele verden.

Under disse forholdene hadde vi vårt tredje år på rad med bedring i organisk vekst, lønnsomhet og avkastning på investert kapital.

Den globale pandemien stoppet oss ikke. Kunnskap om ernæring, digital kompetanse, en desentralisert struktur og innovasjonstakten vår gjorde at vi kunne tilpasse oss endret forbrukeradferd og trender.

Samtidig styrket vi ytterligere fokuset på bærekraft og staket ut veien med å nå netto nullutslipp innen 2050. Denne reisen vil styrke fremtidig vekst uten å svekke lønnsomheten – den vil skape verdier for samfunnet og aksjonærene.

Ser man på 2021, venter vi fortsatt bedring i organiske vekst, lønnsomhet og kapitaleffektivitet i tråd med verdiskapingsmodellen vår.»

Globalt har særlig dyrematmerket Purina og Nestlés kaffevirksomhet bidratt til den gode veksten. Også i Norge i Norge har særlig kaffeveksten vært formidabel.

– Den fortsatt pågående pandemien gjorde fjoråret til et veldig annerledes år for alle, men Nestlé Norge var i den priviligerte situasjonen at etterspørselen etter produktene våre var høy i hele 2020. At vi samtidig lyktes med å ta markedsandeler i de fleste kategoriene våre, bekrefter den fantastiske innsatsen alle de ansatte har lagt ned under endrede forhold, sier Axel Heiberg-Andersen, kommunikasjonssjef i Nestlé Norge.

– Corona-pandemien påvirker livene våre på mange måter, også hvor og hva vi spiser og drikker. Det ser vi veldig tydelig i kaffekonsumet her i Norge; folk drakk i 2020 mer kaffe hjemme, og de lagde seg gjerne én og én kopp. Det ga god vekst for Nestlés eksisterende kaffeprodukter, som favoritten Nescafé Gull. Samtidig gjennomførte vi en fantastisk lansering av Starbucks-kaffe i dagligvarehandelen i fjor, der særlig kapselformatet har slått veldig godt an. Samlet sett hadde vi en volumvekst på kaffe i dagligvarehandelen på over 30 prosent, sier Heiberg-Andersen.

Emner

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2018).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9