Gå videre til innhold
NetNordic leverer blant annet en lokaliseringstjeneste over WiFi-nettverket som har en nøyaktighet på mellom 1 og 5 meter.

​NetNordic leverer til Nasjonalmuseet

NetNordic har inngått avtale med Statsbygg om leveranse av nettverk til det nye Nasjonalmuseet som åpner i 2020.

Det nye Nasjonalmuseet bygges på den gamle Vestbanetomta i Oslo, og blir Nordens største kulturbygg. Avtalen med NetNordic har en verdi på nærmere 18 millioner kroner.

– Dette prosjektet er det største i sitt slag i Norge, og bygger på det nyeste innen nettverksløsninger, sier administrerende direktør i NetNordic Communication, Lars Johannes Sørbo.

Lokalisering med nøyaktighet på mellom 1 og 5 meter

NetNordic leverer komplett nettverksutstyr med sikkerhetsbarrierer og overvåkningsverktøy. Dette inkluderer et fremtidsrettet, trådløst nettverk som er dimensjonert for fremtidens nyvinninger.

– Vi skal blant annet levere en lokaliseringstjeneste over WiFi-nettverket til utvalgte områder i det nye Nasjonalmuseet. Tjenesten har en nøyaktighet på mellom 1 og 5 meter, forteller Sørbo.

I pakken til det nye Nasjonalmuseet inngår også maskinvare med drift- og overvåkningsverktøy og VPN-løsning til de ansatte.

Alt-i-ett brukergrensesnitt

Løsningen er bygget på Extreme Networks’ Fabric Connect, som er basert på det nyeste innen nettverksteknologi. Løsningen benytter Juniper-rutere for tilknytning til Uninett.

Dette gir en helhetlig, fleksibel, sikker og skalerbar løsning. I senter av løsningen står nettverksadministrasjonsverktøyet Extreme Management Center (XMC).

– XMC er en kraftfull plattform der du kan konfigurere og administrere alle nettverksenheter. Alt-i-ett brukergrensesnitt gjør XMC til en fullverdig «single-pane-of-glass»-verktøy, som passer til en storskala-løsning som Nasjonalmuseet etterspør, sier Sørbo.

Sentralt i løsningen står brannmur og sikkerhetsløsninger fra Fortinet, og leveransen til det nye Nasjonalmuseet er samlet sett den største installasjonen som er blitt levert i Norge.

Digital kunstformidling

IP-nettverket transporterer trafikk til ansatte, publikum, fagsystemer, AV-utstyr og mediekanaler. Dette inkluderer digitale kunstverk laget av kunstnere, mediekanaler som er dimensjonert for svært høy mediedistribusjon, rådata til ansatte som jobber med digital kunst og publikumsformidling.

– Det nye museets digitale strategi er et viktig ledd for å nå visjonen om å få flere kunstentusiaster. Vårt bidrag til dette er å levere moderne og fremtidsrettet utstyr innen nettverk og sikkerhet, avslutter Sørbo.

Om NetNordic
NetNordic er en nordisk systemintegrator med fokus på løsninger og tjenester innen nettverk, kommunikasjon og sikkerhet. Vi skal være bedriftens «best companion», altså hjelpe våre kunder med deres unike IT-utfordringer, slik at de kan fokusere på sin kjernevirksomhet.

NetNordic ble stiftet i 2001, og har gjennom årene vokst organisk og gjennom oppkjøp. NetNordic har partnerskap med markedsledende produsenter og tilbyr løsninger og tjenester basert på kundenes behov. NetNordic har mer enn 1000 kunder. Vi hadde en omsetning på 1,2 milliarder i 2018, og teller cirka 300 ansatte i Norden, fordelt på datterselskaper i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Nordisk organisasjon
NetNordic består av morselskapet NetNordic Group AS hvor følgende datterselskaper inngår i konsernet: NetNordic Communication AS (Norge), NetNordic Solutions AS (Norge), Intelecom Group AS (Norge), NetNordic Communication AB (Sverige), Radpoint AB, NetNordic Communication A/S (Danmark), NetNordic Solutions A/S (Danmark) og NetNordic Finland OY.

NetNordic Group er eid av NetNordic Holding AS. Største eier er Norvestor (privat kapital), med ca. 60% av aksjene, mens øvrige aksjer eies av ansatte.

Renate V Stordahl

Pressekontakt Marketing Manager +47 95251114 LinkedIn

Vi leverer fremtidssikre IT-løsninger - Vi er bedriftens “Best Companion”.

NetNordic er en Nordisk systemintegrator og tjensteleverandør. Vi spesialiserer oss på løsninger og tjenester for virksomkritisk infrastruktur innen cybersikkerhet, sikre cloudbaserte datasentre, sikre nettverk og sikker integrert samhandling. Vi lever for teknologi og elsker smarte løsninger.

NetNordic Norway AS
Vollsveien 2B