Lei av dårlige signaler?

Blogginnlegg -

Lei av dårlige signaler?

I de fleste husstander er det blitt normalt å benytte seg av trådløst nettverk. Fordelen er at man unngår kabler og rot og man får friheten til å surfe fra hvor som helst i huset. Det mange ikke tenker på er at desto flere enheter som er tilkoblet samme nettverk, desto dårligere ytelse får man. Det er ikke lenger bare laptopen vi benytter oss av, men også nettbrett, smarttelefoner og andre enheter som kobler seg til det trådløse nettverket. Derfor er det viktig at man tenker over hvilken router man skal installere i hjemmet.

Frekvensbånd og Dual-Band

Trådløse nettverk, også kalt Wi-Fi (Wireless Fidelity) brukler radiobølger for overføring av informasjon. Radiobølgene sender via frekvensbåndene 2,4GHz eller 5 GHz. De fleste enheter sender over 2,4GHz som dermed også blir det mest belastede båndet. Med teknologien Dual-Band får de trådløse enhetene også mulighet til å sende informasjon over 5GHz-båndet. Informasjonen som sendes fra de ulike enhetene fordeles på begge frekvensene slik at det oppstår mindre forstyrrelser og du vil få høyere hastigheter på det trådløse nettverket.

Har du oppgradert routeren din i det siste?

De fleste husstander har i dag i snitt 5 trådløse enheter som alle skal dele samme oppkobling. Det kan være alt fra SmartTV-er, smarttelefoner til spillkonsoller. Tenker du på hvordan det var for bare noen få år siden er det ikke merkelig at husets gamle router er overbelastet og jobber tregere enn før.

Hvilken router skal jeg velge?

Under har vi plassert hva som kreves av en router i et diagram. Diagrammet viser hvilken hastighet routeren må håndtere for at du skal få maksimal nettverkshastighet på alle enhetene i hjemmet. Har du for eksempel 4 trådløse enheter tilkoblet samme nettverk anbefaler vi en router som kan håndtere hastigheter på 300Mbit/s. Etter at du har kontrollert hvilken hastighet du behøver kan du klikke deg videre på lenkene under diagrammet for å se sortimentet av routere.

Følg linkene under til kategorien som passer ditt hjemmenettverk:

Til routere med 150 Mbit/s
Til router med 300 Mbit/s