Nordmenn sier «Ja» til brukte julegaver

Nordmenn sier «Ja» til brukte julegaver

NetOnNets nylige publiserte handelsrapport avslører hvordan nordmenn ser på julehandelen i år. Mange må tenke annerledes under årets julegave-shopping for å kunne kjøpe gaver. Samtidig er det mange som unngår å gi brukte julegaver, selv om flertallet sier de gjerne vil få brukt. «En psykologisk barriere vi må overvinne", ifølge NetOnNet.

NetOnNets nylig publiserte handelsrapport, laget i samarbeid med Demoskop, viser følgende om den norske julehandelen:

• 54 prosent av alle nordmenn sier de kan tenke seg å få brukte julegaver i år, mens bare 36 prosent sier de kan tenke seg å gi en brukt julegave.
  • Interessen for å handle med brukte dingser for å få penger tilbake eller for å kunne delfinansiere et nytt elektronikkjøp er rekordhøy.
  • 36 prosent har kjøpt brukte varer, privat og/eller i butikk/netthandel de siste 12 månedene, i større grad enn tidligere.
  • 61 prosent av nordmenn under 30 år har utsatt å kjøpe produkter i år for i stedet å ønske seg det i julegave.
  • Hele 43 prosent sier de har valgt et rimeligere alternativ enn de normalt ville ha gjort de siste 12 månedene.

Den eksterne delen av rapporten er gjennomført som en omfattende landsrepresentativ undersøkelse blant 1000 nordmenn, rett før Black Week og julehandelen startet.

Et paradoks om brukte gaver

Et interessant aspekt som kom frem i rapporten er nordmenns syn på å kjøpe brukte produkter som julegaver. Hele 54 prosent av de spurte sier de kan tenke seg å få brukte julegaver i år. Til tross for dette er det kun 36 prosent som er villige til å gi bort brukte julegaver.

– Dette er litt av et paradoks, som illustrerer at mange har et åpent sinn når det kommer til å eie og bruke brukte varer, mens mange ser ut til å mene at andre ikke er like åpne for det. I en perfekt verden bør disse proporsjonene være like. Nå er det mange måter å kjøpe brukte varer på gjennom detaljhandelen som sikrer god kvalitet og lavere priser, med ulike garantisystemer som sikrer at det er et trygt kjøp på samme måte som å kjøpe nye varer, sier Kristina Wärmare, bærekraftssjef i NetOnNet .

Som en del av verdikjeden for handel med brukte varer finnes det ulike innbytteløsninger.

– Allerede i august passerte vi tallene fra i fjor når det gjelder antall produkter som ble byttet for enten å få penger tilbake eller for å kunne delfinansiere et nytt kjøp. Det virker som mange har sett at det er penger å tjene her. I tillegg er det bærekraftig og sikrer god håndtering av brukte dingser – enten gjennom gjenbruk eller riktig gjenvinning, sier Kristina Wärmare.

Økende popularitet for rimelige alternativer

En annen trend som dukker opp er nordmenns økte interesse for rimelige produktalternativer.

– 43 prosent har valgt billigere og rimeligere alternativer de siste 12 månedene. Et eksempel på dette er butikkenes egne merkevarer. En rekke forhandlere på tvers av en rekke bransjer tilbyr nå rimelige varer som et reelt alternativ til mer kjente premiummerker. NetOnNets data viser at det er en stadig økende interesse for denne typen produkter.

– Blant de som sier at det blir vanskelig å få nok penger til julegaver, viser undersøkelsen at majoriteten, 33,5 prosent, velger på kjøpe billigere julegaver, sier Kristina Wärmare i NetOnNet.

Handelsrapporten viser at mange ser på julen som en god anledning til å ønske seg produkter de virkelig trenger – spesielt blant yngre nordmenn.

– 44 prosent har i løpet av året ventet med å kjøpe produkter fra detaljhandelen, og heller ventet til de kunne ønske seg det til jul. Og så mange som 6 av 10 under 30 år har ventet med å kjøpe produkter for i stedet å ønske seg dem i julegave, sier Kristina Wärmare, og legger til:

– Bærekraft og økonomi går hånd i hånd i julen, ifølge handelsrapporten. Vi ser en økt bevissthet rundt gjenvinning og et pragmatisk syn på julegaver, gitt den økonomiske situasjonen mange nordmenn befinner seg i. At det er en tøff økonomisk tid er dessverre en realitet før årets jul, men det ser ut til at mange gjør tiltak for å kunne handle julegaver også i år.

Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 29 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.