Fra produsentene bak filmene om Doktor Proktor og Solan & Ludvik – Herfra til Flåklypa: Gilberts grusomme hevn – traileren er klar!

Nyhet -

Gilbert og egg er ingen særlig god kombinasjon. For Gilbert har eggallergien ført til både mobbing og pinligheter. Når Gilbert og familien flytter, gjør han alt for å holde allergien hemmelig for de nye vennene, særlig for nabojenta Line som er kaptein på hockeylaget. Men når den sykt selvopptattetante Doris dukker opp som barnevakt uken før jul, går Gilberts nye tilværelse bokstavelig talt rett i dass.Den utspekulerte tanten gir ham nemlig egg med vilje! Gilbert lærer snart at angrep er beste forsvar og han legger en vanvittig hevngjerrig plan for selveste julaften…

Gilberts grusomme hevn er en historie om vennskap, og om å tørre å stå opp for seg selv.

Prisbelønnet bok – spennende skuespillere Filmen er basert på boken Eggg av Stein Erik Lunde, som han mottok Brageprisen for i 1998. Gilberts Grusomme hevn er regissør Hanne Larsens første spillefilm. Hun har selv skrevet manuset til filmen sammen med Kathrine Valen Zeiner.

11 år gamle Simon Hobbel Rosendahl spillefilmdebuterer i rollen som Gilbert, og drømmer om å bli som Atle Antonsen når han blir stor, - litt skuespiller og litt komiker.

- Jeg synes det var veldig, veldig, veldig gøy å spille inn filmen! Jeg fikk møte mange nye folk, og det er absolutt noe jeg vil gjøre igjen. Filmen er veldig morsom og litt skummel, sier skuespilleren.

Gilberts mor spilles av svenske Frida Hallgren, og i rollen som Gilberts far finner vi Egil Hegerberg. Den sprø, pågående, og noe spesielle tante Doris, spilles av Gisken Armand, et valg regissør Hanne Larsen er svært fornøyd med.

- Det har vært herlig å jobbe med en slem og morsom kvinnelig hovedkarakter til denne filmen, og Gisken er legendarisk som tante Doris. Hun spiller og forsvarer karakteren på ramme alvor, og evner å bevare sårheten i henne som gir karakteren dybde. Gisken har en egen tilstedeværelse og dobbelthet i spillet sitt som gjør henne spennende å se på. Hun er farlig på ekte, samtidig som hun er ustyrtelig morsom. Det gjør at Gilbert og publikum aldri helt vet hvor de har henne.

Treffer bredt - Dette er en film som vil treffe bredt fra skolealder og oppover, med en god blanding av alvor og humor både for barn og voksne, sier produsent Kristin Ulseth. - Det engasjerer når barn kjemper mot urettferdige voksne og det vekker selvsagt mye latter når motstanderen er så utspekulert og drøy som tante Doris er mot Gilbert. Filmen tar barna på alvor!

Bak kamera regissør og manusforfatter Hanne Larsen er utdannet regissør fra Filmskolen i Lillehammer, og har skrevet og regissert flere prisvinnende kortfilmer, som Varde, Lillefrø og Ella. Hun vant Amanda for beste kortfilm i 2008 for Varde, og mottok juryens spesialpris for Ella i Clermont Ferrand i 2009.Hanne har de siste årene jobbet med flere sesonger av TV-serien Helt Perfekt. Gilberts grusomme hevn er hennes langfilmdebut.

Hanne Larsen har skrevet manuset sammen med Kathrine Valen Zeiner. Valen Zeiner er utdannet manusforfatter og har skrevet serien Brødre, samt skrevet episoder til TV-seriene Albert Åberg og Øyevitne. Hun er også en av manusforfatterene bak spillefilmen Pionér.

Produsent og produksjonsselskap
Gilberts grusomme hevn produseres av Kristin Ulseth i Maipo Film. Maipo er et av landets ledende produksjonsselskap for spillefilm, og blant selskapets suksesser er filmene om Solan og Ludvig, Doktor Proktor, Staying Alive, Sykt Lykkelig, Kunsten å tenke negativt og filmene om Elling.

Kristin Ulseth har jobbet i Maipo de siste 14 årene, og har blant annet produsert kinofilmen Hokus Pokus, Albert Åberg, TV-serien Albert Åberg og app-spillet Hokus Pokus Albert Åberg.

Distribusjonsselskap
                                                                                                                               Nordisk Film er en del av Egmont, og er Nordens ledende utvikler, produsent og distributør av kreativt innhold innenfor film, musikk og spill. Nordisk Film har de nordiske rettighetene på distribusjon av Sony PlayStation og eier kinoer i Norge og Danmark.

Nordisk Film har tidligere distribuert filmer som Kon-Tiki, Max Manus, Hodejegerne, Pionér, Gåten Ragnarok, Doktor Proktors prompepulver og Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa. I 2015 lanserte de filmer som Bølgen, Doktor Proktors tidsbadekar, Julekongen og Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa.

Fakta om Gilberts Grusomme Hevn
Regissør: Hanne Larsen