Traileren til filmen om sjakkgeniet Magnus Carlsen er klar!

Traileren til filmen om sjakkgeniet Magnus Carlsen er klar!

500 timer med intervjuer og unike opptak fra sjakkmesterens oppvekst, har blitt til filmen Magnus, en gripende historie om annerledesgutten som ble verdensmester i sjakk bare 22 år gammel. I filmen følger vi Magnus gjennom suksess og motgang, og vi kommer tettere på sjakkgeniet enn noen gang tidligere. Filmen kan ses over hele landet fra 2. september. Nå er traileren klar!

Trailer kan hentes på https://media.filmweb.no

I 2004 satte Magnus Carlsen seg et mål; han skulle bli verdensmester i sjakk! I filmenfølger filmskaperne Magnus på hans utrolige reise, helt fra han er liten, gjennom suksess og motgang, personlige ofre, vennskap, og ikke minst en støttende og nærværende familie. Filmen kommer tett på en av verdens mest intelligente mennesker, og vil fenge både et vanlig publikum, og ikke minst de over 600 millionene som spiller sjakk over hele verden.

Nervepirrende og tett på
Filmskaper og regissør Benjamin Ree har fulgt Magnus tett på reisen frem mot å bli verdensmester under den intenst spennende kampen mot regjerende verdensmester Vishy Anand i Chennai i 2013. Filmen byr på unike opptak fra Magnus sin barndom, som aldri tidligere har blitt vist. Vi får et eksklusivt innblikk i Magnus sin verden, ikke minst gjennom intervjuer med far og søstre og Magnus selv, og gjennom nervepirrende sjakkpartier med verdenseliten helt fra Magnus var en liten gutt.

- I filmen kommer vi tettere på Magnus Carlsen enn noen gang tidligere. Jeg opplevde at han åpnet seg for meg, kanskje fordi det kun var meg og mitt kamera, ikke et stort apparat med flere kameraer, lydmenn og lys, sier regissøren.
Norgespremiere under filmfestivalen i HaugesundDen første offentlige visningen i Norden blir under Filmfestivalen i Haugesund, mandag 22. august.

- Filmen er et både rørende og svært engasjerende portrett av Magnus Carlsen, og ikke minst et intimt innblikk i oppveksten til en ikke helt vanlig gutt på veien mot imponerende bragder, sier festival- og programsjef Tonje Hardersen - I en tid hvor sjakk nærmest er blitt den nye nasjonalsporten, er det nå perfekt timing for filmen om det unge sjakkgeniet som ble både en norsk superstjerne og et verdensfenomen, legger hun til.

Produsent Sigurd Mikal Karoliussener fornøyd med at filmen møter sitt norske publikum for første gang i hovedprogrammet i Haugesund.

– Vi er sikre på at filmen om Magnus vil engasjere og berøre et stort publikum. Med festpremiere i Haugesund får vi en perfekt ’flying start’ på lanseringen før den kommer på alle landets kinoer 2. september, sier Karoliussen.

Bak kamera Regissør Benjamin Ree er en norsk filmskaper. Han har studert journalistikk ved Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfag ved Høgskolen i Oslo, og har laget filmer og reportasjer for NRK, BBC, Reuters TV og VGTV hvor han i dag er ansatt.

I 2012 laget han filmen Drømmen om kongeørnen, som hadde premiere på International Documentary Filmfestival Amsterdam, og som ble satt opp på norske kinoer. Senere fikk den andreprisen på Chicago International Children Film Festival for beste kortdokumentar.

Han vant også World Association of Newspapers and Newspublishers sin førstepris for «Online Video», for web-dokumentaren Den mystiske pakken.

Nå er han aktuell med den første engelskspråklige kinofilmen om Magnus Carlsen.

ProdusentSigurd Mikal ble i 2000 uteksaminert fra Produsentlinjen på det første kullet fra Den Norske Filmskolen. Med bakgrunn fra BI (Bachelor i økonomi, markedsføring og PR) og Filmskolen jobbet han som koordinator, produksjonsleder og lineproducer på over 15 filmer, bl.a.: Elling, Buddy, Uno, Kvinnen i mitt liv og Izzat.

I 2007 tok han stillingen som rådgiver med ansvar for spillefilm og TV- serier ved Nordisk Film & TV Fond. I sin engasjementsperiode leste og vurderte han manus til over 300 spillefilmer og 70 tv-serier, og var med å gi produksjonsstøtte til blant andre; Millenium, Max Manus, Flammen og Citronen, Broen, Halvbroren, Pagten, De ofrivilliga, Sånger från andra våningen, Låt den rätte komma in, Kunsten at græde i kor, Antichrist, Submarino, Snabba cash og Kon-Tiki.

I 2009 etablerte han Moskus Film sammen med Jan Eirik Langøen, og julen 2012 hadde de premiere på Reisen til Julestjernen. Filmen er sett av over 1 000 000 på kino i inn og utland, og solgt til 116 land over hele verden. I 2015 ble Sigurd Mikal ansatt som produsent i Nordisk Film Production, hvor han sammen med Aage Aaberget, John Einar Hagen og Elisabeth Kvithyll satser på spillefilm, dokumentar og tv-serier for det norske og internasjonale markedet.

Distribusjonsselskap Nordisk Film er en del av Egmont, og er Nordens ledende utvikler, produsent og distributør av kreativt innhold innenfor film, musikk og spill. Nordisk Film har de nordiske rettighetene på distribusjon av Sony PlayStation og eier kinoer i Norge og Danmark.

Nordisk Film har tidligere distribuert filmer som Kon-Tiki, Max Manus, Hodejegerne, Pionér, Gåten Ragnarok, Doktor Proktors prompepulver og Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa. I 2015 lanserte de filmer som Bølgen, Doktor Proktors tidsbadekar, Julekongen og Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa.

Regissør: Benjamin Ree

Hovedprodusent: Sigurd Mikal Karoliussen