CLUE åpner Cinemagi i Haugesund- Se helt ny trailer her!

CLUE åpner Cinemagi i Haugesund- Se helt ny trailer her!

CLUE: Maltesergåten er basert på den bestselgende ungdomsbokserien av krimforfatteren Jørn Lier Horst. Dette er en nervepirrende og medrivende spenningsfilm som vil få publikum til å sitte ytterst på stolen og heie på de tre ungdommene som plutselig må løse en spennende kriminalgåte. Filmen er en action-fylt krimfortelling for de største barna basert på de fire første bøkene i Clue-serien til Jørn Lier Horst. Bokserien har solgt over 500.000 eksemplarer og er dermed Norges mest solgte bokserie for barn i alderen 9-12 år.

Se trailer her: https://youtu.be/NEc-IFvL8NM

Den norske filmfestivalen er glade over å kunne offentliggjøre at CLUE: Maltesergåten åpner familieprogrammet Cinemagi i Haugesund.

– Det er veldig stas å få åpne Cinemagi med Clue: Maltesergåten! Denne flotte krimfilmen for barn byr på både frydefull spenning og en svært sjarmerende trio av detektiver, som kommer til å begeistre vårt publikum, sier festival- og programsjef Tonje Hardersen

-Noe av det jeg oftest får spørsmål om fra unge lesere, er om det kommer en CLUE-film. Det gjør det nå! Og den første sniktitten gjør meg både stolt og glad, sier forfatter Jørn Lier Horst

Dette er regissør Thale Persens andre spillefilm. Hun er blant annet kjent for å ha regissert julekalenderen og filmen om Julekongen.

-Det er stor stas å endelig kunne presentere en smakebit fra Clue: Maltesergåten. Så gleder jeg meg stort til å vise fram hele filmen i Haugesund, sier Persen

Maltesergåten er produsert av Cornelia Boysen og Pias Semb ved Maipo Film og distribueres av Nordisk Film. Filmen er skutt på location i Bamble kommune og er støttet av Nordisk Film og TV Fond, Fond for Lyd og Bilde, Skagerrak Sparebank og Bamble Kommune.

Filmen vil ha sin ordinære premiere 27. August 2021.

Cecilia (12) jobber sammen med faren sin på Perlen Pensjonat, i det idylliske ferieparadiset Skutebukta. Cecilia er fortsatt preget etter at moren ble funnet druknet for et år siden. Når bygutten Leo (13) flytter inn på pensjonatet blir han, Cecilia og bestevenninnen Une (12) raskt en trio. En dag finner de en død mann liggende i stranden nedenfor pensjonatet. Han viser seg å være en gullsmedraner på rømmen. Ransbyttet, som inkluderer den uerstattelige Malteserklokken, har aldri blitt funnet.

Selv om politiet kaller det en drukningsulykke, aner trioen at det ligger noe mer bak. Cecilia, Leo, Une og hunden hennes Egon bestemmer seg for å finne Malteserklokken og løse mysteriet. Snart finner de ut at klokka må være gjemt et sted i Skutebukta, men også at det er noen andre er ute etter den. Og de er villig til å gå over lik for å få tak i klokka.

Dette blir starten på en spennende og farefull jakt. De må finne ut hvem som er den skyldige, samtidig som de følger ledetrådene mot Malteserklokken. Snart oppdager Cecilia at svaret på gåten også kan gi henne sannheten om morens død.

Cinemagi
Cinemagi er en del av Den norske filmfestivalen i Haugesund sitt offisielle program, og har begeistret barne- og familiepublikummet i Haugesund i 44 år. Cinemagi omfavner alt fra gode filmopplevelser til småbarn som er på kino for første gang til å gi 12-13 åringer muligheten til å oppdage mangfoldigheten i dagens filmunivers. Programmet omfatter også filmfestivalens skolevisninger og når ut til rundt 7000 barn og unge på Haugalandet i løpet av festivaluken.

Tittel: CLUE- Maltesergåten
Regi: Thale Persen
Produsent: Cornelia Boysen / Pias Semb for Maipo Film
Manus: Aleksander Kirkwood Brown
Skuespillere: Julia Mælumshagen Nymoen, Kenza Olympia Iteka, Felix Sollie, Kyrre Haugen Sydness, Andreas Cappelen, Bjørn Floberg, Marte Solem, Lisa Loven Kongsli, Marlon Valdés Langeland, Henrik Mestad, Anne Krigsvoll, Kyrre Hellum, Line Verndal, Gine Cornelia Pedersen.
Premiere: 27. august 2021
Produksjonsselskap: Maipo film