Fra Kongsberg Defence & Aerospace til Equipnor AS

Gunnar Børte (42) tiltrer i rollen som CEO i Equipnor AS, et selskap i det norskeide konsernet NFM Group. Equipnor er en ledende leverandør av personlig utstyr, bekledning og materiell til forsvar og politi i Norge.

- Equipnor har opparbeidet en solid posisjon i Norge innen personlig utstyr og bekledning til en kundegruppe som stiller svært høye krav til kvalitet og presisjon. Med Gunnar sin bakgrunn vil vi styrke kompetansen innenfor våre gjeldende forretningsområder, i tillegg til å se mot nye og spennende deler av markedet, sier Geir Ruud, påtroppende styreleder i Equipnor

Gunnar kommer fra rollen som Business Development Manager i Kongsberg Defence & Aerospace, og har før dette innehatt flere ulike
lederroller i Forsvaret, deriblant kompanisjef i Telemark Bataljon. Han er utdannet ved Krigsskolen og innehar en MBA fra Universitetet i
Tromsø.

God kjennskap til produktene.

- Jeg ser frem til å bli en del av teamet med dyktige og ambisiøse ansatte i Equipnor og NFM Group. Da denne muligheten bydde seg var det vanskelig å takke nei, selv om jeg var svært fornøyd med både min rolle og kollegaer i Kongsberg. Jeg har kjent til både NFM Group og Equipnor over lengre tid, og har god kjennskap til deres produkter fra min tjeneste i Forsvaret, sier Børte.

Sikkerhetssituasjonen i Europa påvirker også selskapets ambisjoner

- Equipnor har hatt en jevn og solid vekst de siste årene, og nå handler det om å sette en retning for de neste årene som er sentrert rundt vår gjeldende posisjon, men som også tar sikte på å utvikle selskapets totale produkt- og tjenesteportefølje. Mye har endret seg i det sikkerhetspolitiske trusselbildet i 2022, og dette påvirker naturlig nok også oss, avslutter Børte.

Børte startet i sin nye stilling 01.08.2022. Du kan lese mer her: https://nfm.no/interview-with-...

Flere endringer i NFM Group

Som en del av en større endringsprosess i NFM-konsernet, etableres nå divisjonen Nor Development Group. Divisjonen skal utgjøre konsernets handelsvirksomhet i Norden og alle handelsselskaper, inkludert Equipnor AS, vil inngå i denne divisjonen.

Nor Development Group ledes av Geir Ruud, tidligere CEO i Equipnor.

• Industri, produksjon

• ceo
  • fsi
  • beskyttelsesutstyr
  • nfm
  • equipnor
  • forsvarsindustri
  • ledelse
  • næringsliv

• Oslo

NFM Group ble grunnlagt i 1996 av fire offiserer som ønsket å forbedre utstyret sitt. Siden oppstarten i en kjeller i Ski har selskapet vokst betydelig. I dag er NFM Group et konsern som består av flere selskaper, 670+ ansatte og har siden oppstarten levert produkter og tjenester til kunder i 25 land.

Konsernets kunder er primært militære enheter, spesialstyrker og politi over hele verden.

Omsetningen i 2021 var rett i underkant av NOK 1 MRD.

Mads E. Larsen

Pressekontakt Konserndirektør Marked, IT og Organisasjon NFM Group 92825204 nfm.no

Tina Tharaldsen

Pressekontakt Marketing Director Marketing & Communication +4799472620 Tinas LinkedIn profil