Biokull forbedrer avlinger og gir klimafordeler

Forsøk med biokull tilsatt sur, utarmet jord i Indonesia viser hvordan maisavlingene øker.

Biokull kan bidra til å øke avlinger og bedre produktiviteten i utarmet, sur landbruksjord i Indonesia. Gjennom å tilføre biokull produsert fra kakao-skall til slikt jordsdmonn har bønder i Indonesia klart å øke avlingene av ris og mais i betydelig grad. Det viser seg å være både mer bærekraftig og økonomisk fordelaktig å bruke biomasse til jordforedring enn til å produsere brenselsbriketter.

Dette er noen av hovedfunnene i en omfattende studie ledet av Gerard Cornelissen i avdelingen for miljøteknologi ved Norges Geotekniske Institutt (NGI). Studiene har vært gjennomført i nært samarbeid med utdanningsinstitusjoner og forskningsmiljøer over hele verden.

Gjennom fem vekstsesonger ble feltstudier gjennomført i Lampung, Sumatra. Biokull ble tilført jordsmonnet kun én gang, ved begynnelsen av eksperimentet. Forskerne undersøkte hvordan avlingene av mais og to typer ris ble påvirket av tilførsel av kakao-skall og rester av risplanter i jorden.

- Biokull kombinerer flere fordeler. En av hovedkonklusjonene i prosjektet er at biokull kan bidra til å redusere surhetsgraden i jorden og forbedre fruktbarheten under tropiske forhold, forklarer teknisk ekspert Gerard Cornelissen, som ogå er professor Ii ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU), Ås.

Forskningsprosjektet BIOCHAR har studert effekten av biokull i utarmet, sur landbruksjord i Indonesia og Malaysia. Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og ble fullført i 2014. Landbruksmessige aspekter i prosjektet er utført i et samarbeid mellom NMBU, NGI og Indonesian Soil Research Institute, UNDP og Malaysian Agricultural Research and Development Institute. Universitetet i Kuala Lumpur, Malaysia, har arbeidet med teknologi knyttet til renere produksjon av biokull.

• u-land
  • mais