NHST-KONSERNETS UTVIKLING I FJERDE KVARTAL 2020

NHST-KONSERNETS UTVIKLING I FJERDE KVARTAL 2020

NHST Media Group økte salget av digitale produkter og tjenester i fjerde kvartal, og konsernets publikasjoneropplever fortsatt en sterk etterspørsel etter nyhetsstoff. Nye produkter og tjenester som er lansert gjennom annet halvår 2020, eksempelvis aksjespillet Fantasyfond, nyhetsbrev innen energi, produktforbedringer i Mynewsdesk og webinarer arrangert av flere av publikasjonene, bidrar til fremgang i brukerinteresse og digitale inntekter.

Til tross for den vanskelige markedssituasjonen som blant annet er drevet av covid-19-pandemien, endte konsernets EBITDA før engangsposter på nivå med fjoråret både for kvartalet og for året som helhet.

Konsernets medievirksomheter oppnådde en betydelig fremgang i digitale abonnementsinntekter.
Stadig flerebrukere går over fra papirabonnement til digitale produkter. Salget av trykte publikasjoner, både abonnement og løssalg, fortsatte å synke.

Brukerinntektene i Software-as-a-Service falt i fjerde kvartal sammenliknet med samme periode året før. Nedgangen skyldes i hovedsak et svakere marked som følge av covid-19-pandemien, i tillegg til sterkere konkurranse og økt prispress.

Korrigert for salget av Morgenbladet som fant sted i slutten av første halvår, viste samlede brukerinntekter ikonsernet en nedgang på 2 prosent i kvartalet.

Reklameinntektene er den delen av inntektsgrunnlaget som har vært sterkest påvirket av covid-19-pandemien. I fjerde kvartal falt reklameinntektene med 18 prosent sammenliknet med samme periode i 2019. Særlig papirbasert annonsering falt, men også inntekter fra konferanser og arrangementer var lavere enn tilsvarende periode i 2019. Reklamemarkedet var imidlertid i bedring mot slutten av året og nedgangen i reklameinntekter var vesentlig mindre i fjerde kvartal enn tidligere i året.

Flere av konsernets publikasjoner oppnådde god utvikling i inntekter fra webinarer og andre digitale tilbud, noe som delvis kompenserte for bortfall av inntekter fra fysiske konferanser og arrangement.

Konsernets programmer for å redusere kostnader, med mål om besparelser på mer enn 100 millioner kroner i 2020, ble gjennomført i henhold til plan og ga de forventede resultater.

Konsernets driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) eksklusive engangsposter ble 25,4 millioner kroner mot 26,9 millioner kroner i fjerde kvartal 2019. For 2020 som helhet endte konsernets EBITDA før engangsposter på 74,0 millioner kroner, en bedring fra 71,4 millioner kroner i 2019.

Konsernsjef Hege Yli Melhus Ask sa opp sin stilling i november og fratrådte med effekt fra 1. desember 2020. Ny konsernsjef er foreløpig ikke ansatt.