NISS satser stort på film- og tv-lyd

NISS Høyskole søker i disse dager akkreditering av et nytt bachelorstudium i lyddesign samtidig som fagstaben utvides. Med dette definerer skolen film- og tv-lyd som et eget satsingsområde også i fremtiden.

- En viktig del av denne prosessen er at vi nå har en ny og utvidet fagstab innen fagområdet film- og tv-lyd. Den nye staben har sin utdanning og arbeidserfaring fra alle de skandinaviske landene og vil være på plass allerede fra skolestart høsten 2012.  Dette vil hjelpe i skolens nettverksbygging og bringe flere fagimpulser inn i undervisningen, sier førsteamanuensis Tore Teigland, leder for Avdeling for lydproduksjon ved NISS.

- Erfaringen den nye fagstaben representerer spenner seg fra produksjon av reklame og kortfilm, via fakta-, studio- og drama-produksjoner for tv, til dokumentarer og film for kino med mange publikumssuksesser, nominasjoner og priser å vise til, avslutter Teigland.

Bachelorstudiet i lyddesign vil supplere det allerede godkjente Bachelorstudiet i musikkproduksjon.

Stab med bred kompetanse

Kristian Laier Nybø er utdannet programingeniør fra Norsk Lydskole i 1995. Han har siden dette arbeidet med både spillefilm, kortfilm og tv-produksjon. Han var i en lengre periode ansatt som lyddesigner i produksjonsselskapet BÅDE OG hvor han blant annet lydla flere hundre reklamefilmer. Kristian har vært ansatt ved skolen siden 2004 og er sertifisert Pro Tools og DVD Studio Pro instruktør. Han har i flere år vært styremedlem i Norsk Filmlydforening. I 2011 fullførte han praktiskpedagogisk utdanning (PPU) ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Anders Hörling er en svensk tonemester som har arbeidet på de store svenske produksjonene de siste 15 årene, bl.a. Lucas Modison, Josef Fares, Beck, Wallander, og nå sist Millenium-triologien og norske Sønner av Norge av Jens Lien. Han har Norden som arbeidsfelt, med én av basene på Nordisk Film i København. Mikser nå ferdig Arne Dahl serien om 10 langfilmer for Filmlance i Stockholm.

Svenn Jakobsen er utdannet tonemester fra Den danske filmskolen i 1997. Han kan vise til en omfattende produksjon av både dokumentarer, tv-serier, spillefilmer og kortfilmer hvorav flere har mottatt nasjonale og internasjonale priser og nominasjoner.  Selv har han mottatt blant annet Dolby Laboratories' Sound Award og the Norwegian Film Workers Association’s Technical Award. I 2010 ble Svenn akkreditert som førsteamanuensis i filmlyd, og har undervist ved de fleste større filmutdanningene i Norge. Svenn skriver også jevnlig om den kunstneriske siden ved filmlyd for publikasjoner som RUSHPRINT. I tillegg til stillingen som førsteamanuensis ved NISS arbeider han som kunstnerisk ansvarlig i TEKNOPILOT AS.

• filmskole
  • høyskolestudium
  • lyd
  • lyddesign
  • film
  • tv
  • filmlyd
  • tv-lyd

LEVERANDØR AV FAGFOLK TIL KULTURLIVET SIDEN 1984

NISS - Nordisk Institutt for Scene og Studio, har utdannet kunstnere og fagfolk til kulturlivet i 25 år. Mer enn 500 fulltidsstudenter og betydelig antall kortkursdeltagere går hvert år på skolen. NISS ligger sentralt på Vaterland i Oslo, og tilbyr ni fulltidsstudier på ulike nivåer og en omfattende kursvirksomhet. Fra høsten 2011 startet NISS for første gang med høyskolestudier og er dermed Norges første private kunsthøyskole.

Ida Solem

Pressekontakt Markedsføringsmedarbeider Markedsføring 23 16 32 40