I fjor vant MYLDR prisen for Årets nykommer 2022. Hvem blir årets vinnere?

Arrangørprisen 2024 – arrangørkolleger som hyller de beste fra arrangementsåret 2023

Norske Kulturarrangører (NKA) har siden 2001 delt ut kollegapriser til dyktige arrangører i medlemsmassen. Nå er det igjen klart for en ny prisfest med høythengende kåringer fra arrangementsåret 2023. Nominasjonen åpner i dag og arrangører fra hele landet kan nominere seg i fem ulike kategorier.

Arrangørfeltet står stadig overfor store utfordringer og landets arrangører legger en imponerende innsats i gode arrangementer for landets befolkning. I by og bygd, inne og ute, og på små og store scener gjennomføres det hver dag arrangementer av høy kvalitet. Bak et hvert arrangement ligger det en enorm innsats, vilje og gjennomføringsevne. I en tid preget av urolighet, usikkerhet og stadig nye utfordringer er det derfor viktig at vi tar oss tid til å feire og heie frem kollegaene våre.

– Det finnes arrangører i hver krik og krok av landet vårt som fortjener oppmerksomhet og hyllest for innsatsen de gjør for Norge som kulturdestinasjon, for verdien de tilfører sine lokalsamfunn, og for møteplassene de gir til det norske publikummet. I urolige tider spiller kunsten og kulturen en særlig viktig rolle, og med utdelingen av Arrangørprisen vil vi hedre ildsjelene som er grunnmuren i kulturnasjonen vår, sier Siri Haugan Holden, daglig leder i NKA.

I fjor la NKA ut på en utdelingsturné hvor vi overrasket vinnerne i hver kategori. Da var det Kroa i Bø og Vinjerock som fikk de gjeveste utmerkelsene som Årets helårsarrangør og Årets festival. I tillegg ble MYLDR kåret til Årets nykommer og Tons of Rock sitt prosjekt Tons of Love ble kåret til Årets inspirasjon. Prisen for Årets Øyeblikk gikk til Sámi beassášmárkanat og Mads Suhr Pettersen for sitt stemningsfulle bilde fra festivalen.

– Landets kulturarrangører er en mangfoldig gruppe av store og små, frivillige drevne organisasjoner og store kommersielle foretak, som hver dag jobber for å gi oss storslagne kulturopplevelser. Vi gleder oss til å se bredden blant de nominerte, og til å kunne gi vinnerne av denne høythengende kollegaprisen en velfortjent hyllest, fortsetter Haugan Holden.

Arrangørprisen 2024

Arrangører nominerer seg selv i de ulike kategoriene og alle konkurrerer på lik linje uavhengig av arrangørens profil, beliggenhet, organisasjonsform og størrelse. De nominerte vil stå sterkere dersom det vises til inkluderende og bærekraftig arbeid, både hva gjelder folk og avtrykk. De fem kategoriene er:

• Årets helårsarrangør
  • Årets festival
  • Årets nykommer
  • Årets øyeblikk
  • Årets inspirasjon

Nominasjonen er nå åpen og nominasjonsfristen er 11. mars.

Fem finalister i hver kategori blir offentliggjort 23. april. Da er det opp til arrangørbransjen og publikum å stemme frem sine favoritter. Når vinnerne er kåret reiser vi på turné og overrasker vinnerne i hver kategori. Følg med!