Arrangørprisen er tilbake!

Arrangørprisen er tilbake!

Norske Kulturarrangører (NKA) har siden 2001 delt ut kollegapriser til dyktige arrangører i medlemsmassen. Etter et par års pause er Arrangørprisen endelig tilbake og nå er det klart for en ny prisfest med høythengende kåringer fra arrangementsåret 2022. Nominasjonen åpner i dag og arrangører fra hele landet kan nominere seg i fem ulike kategorier.

Pandemien stakk som kjent store kjepper i hjulene for arrangørvirksomheten over hele landet, og det betyr også at den gjeve Arrangørprisen ikke har blitt delt ut siden 2020. Den gang var det konsertåret 2019 som ble hyllet. Da var det Parkteatret og Alta Live som mottok de gjeveste og høythengende utmerkelsene Årets helårsarrangør og Årets festival. I tillegg ble Trondheim Konsertkollektiv kåret til Årets nykommer og Pstereo fikk prisen for Årets profil. Prisen for Årets konsertbilde gikk til Terminalen Byscene og fotograf Victor Mauren for sitt blinkskudd under en konsert med Karpe.

– Kulturlivet er ennå ikke helt tilbake sammenlignet med tiden før pandemien, men derfor er det også på høy tid at vi ærer den utrolige innsatsen som har blitt lagt ned. I by og bygd, inne og ute, og på små og store scener har det vært utrolig hvor mye bra som har blitt arrangert, til tross for de mildt sagt krevende omstendighetene. I den tiden vi er inne i, preget av stor usikkerhet og stadig nye utfordringer, blir det viktigere enn noensinne at vi tar oss tid til å feire og heie frem kollegene våre, sier Siri Haugan Holden, daglig leder i NKA.

Arrangørprisen 2023

Når NKA nå har åpnet dørene for arrangører innen flere kulturuttrykk betyr det også at Arrangørprisen utvides på tilsvarende vis. Det er ikke lenger bare konsertarrangører som kan nomineres. De ulike kategoriene er derfor justert for å bedre treffe dagens medlemsmasse. De fem kategoriene er:

Årets helårsarrangør
Årets festival
Årets nykommer
Årets øyeblikk
Årets inspirasjon

Arrangører nominerer seg selv i de ulike kategoriene og alle konkurrerer på lik linje uavhengig av arrangørens profil, beliggenhet, organisasjonsform og størrelse. De nominerte vil stå sterkere dersom det vises til inkluderende og bærekraftig arbeid, både hva gjelder folk og avtrykk.

– Landets kulturarrangører er en mangfoldig gruppering av store og små, frivillige drevne organisasjoner og store kommersielle foretak, som jobber hver dag for at det norske publikummet skal få oppleve kultur på sin scene. Arrangørfaget er likevel det samme, uansett hva du setter på scenen, og vi gleder oss til å gi både de nominerte og vinnerne sin velfortjente hyllest, fortsetter Haugan Holden.

Frist for nominering er 23. april.

Finalistene i hver kategori blir offentliggjort 2. mai. Da er det opp til arrangørbransjen og publikum å stemme frem sine favoritter. Vinnerne blir offentliggjort før sommeren.