Isák på Oslo World 2018. Bildet er en av fem finalister som kan vinne prisen "Årets konsertbilde 2018".

Finalistene er klare: Hvem er landets beste konsertarrangør?

Det nærmer seg by:Larm, ett av årets høydepunkter for musikkbransjen. Før livebransjen skal jakte morgendagens stjerner til fremtidens program, skal arrangørene kåre hvem som har utmerket seg i året som har gått.

Fredag 1. mars samles arrangør-Norge til konkurranse, kåringer og fest. De beste skal hedres og feires når prestisjetunge og høythengende utmerkelser skal deles ut. I dag ble finalistene til Arrangørprisen 2019 offentliggjort.

Norge er i verdensklasse når det kommer til antall festivaler og konsertopplevelser per innbygger. Bak tusenvis av møter mellom artist og publikum ligger det vel så mange timer med hardt arbeid, dugnad, planlegging og koordinering. 2018 var nok et sterkt år for det norske livefeltet, og finalistene representerer virkelig bredden av livescenen.

- I år har vi fått inn rekordmange bidrag og nivået på nominasjonene har aldri vært høyere. Det er vanvittig inspirerende å lese om det brennende engasjementet hos arrangørene og alt de gjør i tillegg til solide konsertproduksjoner. Mange arrangører jobber iherdig med sosialt entreprenørskap, inkludering, mangfold, tilgjengelighet, innovasjon og teknologi, sier daglig leder i Norske Konsertarrangører, Tone Østerdal.

De fem finalistene i hver kategori er klare etter at en fagjury har gjort sin vurdering av de nominerte arrangørene. Nå er det opp til kollegaer i konsert-Norge å avgjøre hvem som kan ikle seg de prestisjetunge titlene. I kategorien Årets konsertbilde 2018, er det publikum som stemmer.

Årets finalister

Årets festival 2018:
Bygdalarm, Norheimsund
Fjellparkfestivalen, Flekkefjord
Oslo World, Oslo
Palmesus, Kristiansand
Øyafestivalen, Oslo

Årets helårsarrangør 2018:
Bastard Bar, Tromsø
Folken, Stavanger
Live Nation, Oslo
Parkteatret, Oslo
Perfect Sounds Forever, Bergen

Årets nykommer 2018:
Harpefoss Hardcorefestival, Harpefoss, Gudbrandsdalen
Kafe Hærverk, Oslo
Rabalderfestivalen, Molde
Stokkøya Festival, Stokkøya, Trøndelag
UFLAKKS Stavanger, Stavanger

En samstemt og inspirert fagjury

Utvelgelsen av årets finalister har vært både inspirerende og svært innsiktsfull. Norge blomstrer av dyktige arrangører og en fantastisk bukett sterke kandidater. Arrangør-Norge representerer stor bredde og spenner fra den idealistiske arrangøren tuftet på frivillighet til profesjonelle næringsaktører. Felles er deres brennende ønske om å formidle store opplevelser til publikum. Alle finalister er svært dyktige og fyller på hvert sitt vis kriteriene for prisen Årets helårsarrangør og Årets festival. Live-Norge lever i beste velgående, uttaler fagjuryen.

Årets fagjury for kategorien Årets festival og Årets helårsarrangør har bestått av:

Pål Dimmen, rådgiver tilskuddsordninger, Music Norway
Rhiannon Hovden Edwards, daglig leder, Musikkutstyrsordningen
Eirik Blegeberg, journalist, Musikkmagasinet/Klassekampen
Daniel Ramberg, musikksjef, NRK P3
Tord Litleskare, sjefsredaktør, GAFFA Norge
Guro Kleveland, redaktør, Ballade

Prisutdeling

Årets prisutdeling og feiring av konsertåret 2018 finner sted på by:Larm i Festivalteltet på Arbeidersamfunnets plass, fredag 1. mars kl. 18.00. Konsertarrangører fra hele landet, samarbeidspartnere og øvrig bransje vil være til stede.

NB: For mer info og finalister i kategorien Årets Plakat 2018 og Årets konsertbilde 2018 - klikk her.

NKA organiserer om lag 370 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.