Frivillige på Øyafestivalen

Lansering av grønn arrangementsstandard - et samarbeid mellom NKA og Øyafestivalen

Norske Kulturarrangører jobber aktivt for et mer bærekraftig arrangørfelt. Derfor lanserer vi nå en grønn arrangementsstandard i samarbeid med Øyafestivalen. Grønn arrangementsstandard er en veileder for arrangører utarbeidet av Norske Kulturarrangører og Øyafestivalen, som ønsker å jobbe for bærekraftige arrangementer. Med standarden ønsker arrangørfeltet å gå sammen for å skape felles mål og standarder som møter klimakrisens utfordringer. Standarden er ment som en enkel veileder som alle arrangører kan strekke seg etter i arbeidet for et mer bærekraftig arrangement. Vi håper dette bidrar til at arrangørene lager konkrete handlingsplaner, går i dialog med lokale myndigheter om tilrettelegging, engasjerer egne ansatte og møtes for å dele både fremskritt og utfordringer.

Arrangører som deltar så langt er Øyafestivalen, Festspillene i Nord-Norge, Parkenfestivalen, Vinjerock, Månefestivalen, Pstereo, Moldejazz, Alta Live, Mablis, Buktafestivalen, Fredvika, Malakoff, Passion for Ocean, Trænafestivalen, Utkant og Vossajazz.

I Norge finnes det per dags dato ingen nasjonale lovverk eller bestemmelser for bærekraftige arrangementer. På lokalt plan finnes det varierende type standarder og krav for angementer. Det er forventet at disse standardene og kravene vil øke som en del av leie- og tillatelsesprosesser i tiden som kommer. Et av hovedmålene med Grønn arrangementsstandard, er å skape konsistente forventninger til bærekraftige arrangementer over hele Norge.

NKA og Øyafestivalen inviterer i forbindelse med lanseringen, til frokostseminar 14. mars. På programmet vil det være foredrag om sirkulærøkonomi, panelsamtale om grønn omstilling for arrangørfeltet, samt offentliggjøring av Grønn arrangementstandard. Deltakere i panelet er Omar Samy Gamal (byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo), Sirin Hellvin Stav (byråd for miljø- og samferdsel), Tonje Kaada (daglig leder, Øyafestivalen), Mira Svartnes Thorsen (Bærekraft- og utviklingsleder, Dirty Old Town). Foredragsholder Cathrine Barth fra Natural State vil holde et innlegg om praktisk sirkulærøkonomi for kultursektoren

Miljøhåndboka er ment som et hjelpemiddel til arrangører på veien til grønnere og mer miljøvennlige arrangement. Miljøhåndboka ble første gang utgitt i 2004. Den nye reviderte utgaven som lanseres 14. mars er utarbeidet av Øyafestivalen i samarbeid med Norske Kulturarrangører, med støtte fra Sparebankstiftelsen og Norsk Musikkråd.