Fra venstre: prosjektleder Berit Vordal, rådgiver i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon Cato Lie, statssekretær Bård Folke Fredriksen og daglig leder i Norske Konsertarrangører Torbjørn Heitmann valum.

Lansering - Tilgjengelighetshåndboka for kulturarrangører

Statssekretær Bård Folke Fredriksen mottok det første eksemplaret da interesseorganisasjonen Norske Konsertarrangører lanserte Tilgjengelighetshåndboka for kulturarrangører fredag 5. mai. Han roste både boka og prosjektet Tilgjengelighet Kultur-Norge, som jobber aktivt for å bedre tilgjengeligheten på festivaler og kulturarenaer.

- Denne boka har jeg gledet meg til å motta, da jeg er opptatt av at flest mulig skal få nyte god kultur, sa statssekretæren da han fikk overrakt håndboken av daglig leder i Norske Konsertarrangører, Torbjørn Heitmann Valum, prosjektleder Berit Vordal og fagpolitisk rådgiver i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Cato Lie.

Statssekretæren var imponert over at håndboken er tilpasset alle typer kulturarrangører og at brukerorganisasjonene har vært involvert i arbeidet.

- Arbeidet med tilgjengelighet er viktig. Det er et tema som ikke må være det siste man tenker på. Tilgjengelighet må være en integrert del av all planlegging og gjennomføring og skje så tidlig som mulig, enten man er institusjon eller arrangør. En veileder slik som dette er viktig for kunst- og kulturfeltet, og jeg håper så mange som mulig vil få tilgang til den kunnskapen veilederen representerer. Det vil også vi i departementet bidra til.

Cato Lie fra FFO har vært en aktiv bidragsyter i utarbeidelsen av boka og mener at håndboken er et glimrende verktøy for at arrangører skal kunne skape gode arrangementer.

- Det jeg liker spesielt godt med boka er sjekklisten som på en enkel og oversiktlig måte kan hjelpe kultur- og konsertarrangører med å forbedre sitt arbeid og forhold til tilgjengelighet. Vi håper at håndboken kan bidra til økt tilgjengelighet og at tilgjengelighet blir fulgt opp ved at det stilles krav.

Tilgjengelighetshåndboka

Tilgjengelighetshåndboka har som mål å inspirere kulturarrangører til å gjøre sine kulturarrangementer tilgjengelig for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Forskning viser at mangelfull tilrettelegging er en av hovedårsakene til at mennesker med nedsatt funksjonsevne i liten grad deltar på kulturarrangementer. Det er ikke alltid mulig å oppfylle alle krav til tilrettelegging, men mye kan gjøres gjennom bevisstgjøring hos alle ansatte og god informasjon om tilgjengelighet på nettsiden og i trykket materiell.

I arbeidet med håndboka er det forsøkt å samle informasjon som kan være nyttig for kulturarrangører som vil satse på god tilgjengelighet. Vi har delt informasjonen inn i syv innsatsområder. Hvert innsatsområde sier noe om hva som er viktig for å få til bedre tilgjengelighet. NKA håper denne boka vil hjelpe arrangører i dette viktige arbeidet.

Om prosjektet

«Tilgjengelighet Kultur-Norge» er et prosjekt som eies av Norske Konsertarrangører. Prosjektet er finansiert av Bufdir v/Deltasenteret ved støtteordningen «tilskudd til arbeid med universell utforming». Prosjektet har som mål å bedre tilgjengelighet på festival/kulturarenaer for mennesker med funksjonsnedsettelse og bedre mulighet for å delta som frivillig og få tilrettelagte oppgaver. Prosjektet ble startet opp i 2015 og har nå fått midler til videre satsing med bla. en støtteordning der medlemmer av NKA kan søke om økonomisk støtte til egne prosjekter på tilgjengelighet. Mer informasjon om støtteordningen kommer i løpet av sommeren 2017.