En trygg og god opplevelse skapes sammen med publikum. Illustrasjonsbilde fra initiativtaker til #safefestivals, Tons Of Rock. Foto: Håvard Nesbø.

#safefestivals for trygge festivaler

I sommer er det mange som skal på festival for aller første gang og de fleste av oss har ikke vært på festival siden 2019. Norske Kulturarrangører (NKA) har sikkerhet høyt i fokus før årets festivalsommer og står bak kampanjen #safefestivals sammen med Tons Of Rock, Kadetten, NEON, Findings, Vinjerock, PiPfest, Ticketmaster og Live Nation.

Å skape trygge rammer rundt arrangementer ligger i arrangørens natur, og de fleste arrangører har gode systemer og planverk for dette. Men en trygg og god opplevelse skapes også sammen med publikum.

Med emneknaggen #safefestivals ønsker vi at arrangører over hele verden skal være med på å sette fokus på trygge arrangementer ved at både arrangører og publikum bidrar. Ved å respektere og ta vare på hverandre vil vi skape trygge festivaler - enkelt og greit. Emneknaggen kan bidra til å styrke arrangørens kommunikasjonsarbeid og kan gjerne implementeres i den grafiske profilen. Eksempler på hvordan #safefestivals brukes av ulike arrangører er vedlagt denne meldingen.

Konsertvettreglene

I 2008 utviklet NKA Konsertvettreglene, som skal bidra til å gi publikum en best mulig konsertopplevelse gjennom ti enkle råd.

Konsertvettreglene viser blant annet til sikkerhetsmessige aspekter ved et arrangement, hvordan man kan gjøre en innsats for klima og miljø, og generelt om å ta vare på hverandre og seg selv når man går på konsert. Vi oppfordrer alle konsertarrangører til å ta Konsertvettreglene i bruk for å opplyse eget publikum og bidra til å skape trygge arrangementer.

www.konsertvett.no kan du lese mer om Konsertvettreglene og laste ned grafisk materiell som plakater og animasjonssnutter, som arrangører kan bruke på egen nettside, i sosiale medier, på informasjonsskjermer eller som trykt materiell.

NKA organiserte 466 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn ved utgangen av 2021.