18.-19. oktober avvikles Arrangørkonferansen i Stavanger der Folken og Stavanger konserthus er lokalt vertskap. Landets arrangører samles til en fullspekket helg for å videreutvikle live-segmentet i Norge. Foto: Stavanger kommune

Stavanger er vertskap for Arrangørkonferansen 2019

Stavanger konserthus og Folken er valgt ut til å være vertskap for den årlige Arrangørkonferansen til interesse- og kompetanseorganisasjonen Norske Konsertarrangører (NKA). Konferansen er den største og viktigste møteplassen for landets arrangørbransje, og i midten av oktober skal hundrevis av arrangører samles i Stavanger for å videreutvikle konsertfeltet i Norge.

Viktig møteplass

Tone Østerdal, daglig leder i Norske Konsertarrangører, er imponert over samarbeidet som ligger til grunn for at konferansen nå kommer til Stavanger.

- Flere burde gjøre som Folken og Stavanger konserthus, og samarbeide. Det er inspirerende å se hvordan to kulturscener som på mange måter er konkurrenter i samme by heller vektlegger muligheten til å supplere hverandre og dra lasset sammen. Arrangørbransjen har blitt betydelig profesjonalisert de siste årene, og vi opplever det stadig som viktig å samles for å utveksle erfaringer og holde seg oppdatert. Vi skal aldri glemme verdien av å møte bransjekolleger, både for å styrke egen arrangørvirksomhet og hverandre som kolleger. Norske Konsertarrangører har som kompetanse- og interesseorganisasjon samlet og styrket arrangørfeltet i over 30 år, og vi er stolte over å kunne tilby Arrangørkonferansen som en unik arena for arrangører fra hele landet. Nå gleder vi oss til å se hva Stavanger har å by på, sier Østerdal.

Konsertbyen

Det siste tiåret har Stavanger forandret seg drastisk som konsertby og tilstrømmingen til kulturarrangementer er større enn noen gang. Når arrangør-Norge inntar byen i oktober er det lokale krefter som sammen med Norske Konsertarrangører skal lose deltakerne gjennom en fullpakket helg med faglig og sosialt påfyll.

Per-Harald Nilsson, administrerende direktør ved Stavanger konserthus, mener at godt samarbeid er avgjørende for å videreutvikle kulturlivet og gleder seg over samarbeidet med Folken.

- I Stavanger samarbeider arrangørene godt for å imøtese det voksende kulturkonsumet hos publikum, og vi er glade for at vertskapsrollen for denne konferansen deles med våre venner i Folken. Sammen med Folken har vi allerede gjennomført mange vellykkede arrangementer, og det å få invitere resten av arrangør-Norge til oss er en fantastisk mulighet.

Selv om folk i dag strømmer mer og mer musikk så vokser livefeltet parallelt, og det merkes også godt i Stavanger.

- I de senere årene har flere konsertscener blitt rustet opp og nye har kommet til for å kunne tilby publikum det ypperste av kultur her i Stavanger. Uten et velfungerende arrangørledd ville musikklivet i Norge stagnere fullstendig. Norske Konsertarrangørers arbeid med å styrke arrangørleddet er derfor helt sentralt for videreutviklingen av kulturlivet her i landet. Det er gøy å få være med på utviklingen og heldigvis tror jeg det økende kulturkonsumet er en trend som vil fortsette, uttaler Nilsson.

Klar for konferanse

Sammen med Norske Konsertarrangører satser både Stavanger konserthus og Folken på en storslått og viktig helg som vil bringe konsertfeltet fremover.

Mariann Bjørnelv, daglig leder i Folken, er både stolt og ydmyk over å bli plukket ut som lokalt vertskap for konferansen sammen med Stavanger konserthus.

- Det er en ære å få Arrangørkonferansen til Stavanger da vi virkelig får muligheten til å sette Stavanger på kartet hos landets arrangører. Vi er klare for å vise at Stavanger er så mye mer enn bare olje og rock, så arrangørene kan bare begynne å glede seg, avslutter Bjørnelv.

Arrangørkonferansen går av stabelen 18.-19. oktober 2019. Påmeldingen åpner i juni.

NKA organiserer om lag 370 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.