Årets konsertbilde 2016 fra konsert med Honningbarna på Slottsfjellfestivalen. Foto: Tom Lund

Vinjerock og EnergiMølla er stolte vinnere av Årets Festival og Årets Helårsarrangør

I et fullsatt konsertlokale i Oslo fylt med landets konsertarrangører og festivaler, mottok Vinjerock og Energimølla i kveld den gjeveste og høythengende utmerkelsen, Årets festival og Årets helårsarrangør 2016.

Vinnerne har først vært vurdert av en fagjury og til slutt stemt frem av sine kollegaer blant landets festivaler og helårsarrangører. Prisene deles ut av Norske Konsertarrangører som er konsertarrangørenes interesseorganisasjon.

Årets festival 2016 - Vinjerock

I 2016 feiret Vinjerock 10 års-jubileum. Festivalen ligger ved kanten av Jotunheimen i Vang i Valdres. Vinjerock har i flere år blitt utsolgt på få sekunder og har på sine ti år bygd seg et solid og lojalt publikum. Flotte fjellandskap rundt Eidsbugarden gir et fantastisk bakteppe til festivalarenaen, både på dag- og kveldstid. I 2016 var Bjørn Eidsvåg, Miss Tati, Razika, Aurora, Stein Torleif Bjella, Hedvig Mollestad Trio og Farao noen av mange artister som gjorde festivalen til en stor opplevelse for publikum.

- Først og fremst tusen takk til hele fordømte festival-Norge! Mange tusen frivillige som har bidratt til å gjøre Vinjerock til hva det er, burde stått her nå og motta denne hyllesten og annerkjennelsen fra arrangør-kollegaer. Vi har fortsatt ikke laget vår beste festival. Dette motiverer oss til videre arbeid, sier Boye Skøre i Vinjerock

Årets helårsarrangør 2016 - EnergiMølla

EnergiMølla går i 2017 inn i sitt 15. år som Kongsbergs kulturelle smeltedigel, og er hovedsakelig drevet av frivillige. I løpet av de fire siste årene har EnergiMølla opplevd å sette rekord i

årsresultat, rekord i publikumstall to (!) ganger, antall solgte billetter, rekord i tildelt støtte og har vunnet Kongsberg Kommune sin pris for årets servicebedrift. Nå kan de også krone seg med tittelen årets helårsarrangør 2016.

- Dette betyr alt!! For ansatte, for artister, for frivillige, for samarbeidspartnere, for publikum og alle involverte EnergiMølla. Det betyr også at vi må forsvare tittelen og leve opp til den i all fremtid. Om vi skulle takket alle som har bidratt til dette så måtte vi stått her til neste års prisutdeling. TUSEN TAKK!

- sier daglig leder og bookingsansvarlig for EnergiMølla Yngvild Kristensen.

Sterk konkurranse og fantastisk konsertår

Daglig leder i NKA, Torbjørn Heitmann Valum, hadde følgende lovord å si om vinnerne.

– 2016 var et fantastisk konsertår og årets vinnere representerer både kvaliteten og bredden av arrangør-Norge. Vi i Norske Konsertarrangører har aldri fått inn så mange nominasjoner, og vi opplever at prisene og oppmerksomhet dette gir både nominerte og prisvinner er viktig. Årets vinnere jobber hardt for at veldig mange skal få oppleve store opplevelser og er alle meget verdige vinnere blant sterke konkurrenter.

Flere priserPrisen Årets nykommer ble tildelt Fjellfestivalen Rondaståk

Prisen Årets konsertbilde ble Slottsfjell og fotograf Tom Lund avbildet en konsert med Honningbarna. Se bildet

Prisen Årets plakat ble tildelt Eggstockfestivalen.

De øvrige nominerte var: Miniøya, Oslo World Music Festival, Parken festivalen og Slottsfjell i kategorien Årets festival. De øvrige nominerte helårsarrangører var Rockefeller (Auditorium), Rockeklubben i Porsgrunn, Union Scene og Terminalen Byscene.

For bilder, intervjuavtaler og ytterligere informasjon: vedlagt kontaktperson.