Tradisjonsrike Ferner Jacobsen satser på netthandel

Ferner Jacobsen har nylig inngått en samarbeidsavtale med e-handelsplattformen Jetshop.

I tre generasjoner har Ferner-familien driftet klesbutikken Ferner Jacobsen, som ligger i ærverdige Hollendergården overfor stortinget. Der har butikken holdt til siden 1926, og det tok nærmere 100 år før dørene stengte for aller første gang.

– Lokalet i Stortingsgata hadde aldri vært stengt før koronapandemien traff landet. Selv under krigen var butikken i normaldrift, forteller daglig leder i Ferner Jacobsen, Øyvind Hjelkrem-Haug.

Han har vært daglig leder siden 2013 – samme året som butikken lanserte sin første e-handelsløsning. Den gang med åpen kildekode.

– Etter åtte år med samme plattform ønsket vi å prøve noe nytt. Pandemien ga oss en fin mulighet til å se på netthandelen med nye øyne, sier han, og legger til:

– Det er ingen tvil om at pandemien har påvirket handlemønsteret, selv om jeg forventer at mange vender tilbake til fysisk handel igjen. Uansett ønsket vi å gripe muligheten til å forbedre nettkonseptet vårt, sier han.

Vanligvis har nettbutikken stått for rundt 13 prosent av Ferner Jacobsens totale omsetning, i motsetning til hele 35 prosent under pandemien.

– Sannsynligvis vil det stabilisere seg på cirka 30 prosent fremover, sier han.

Jetshop markerer seg i Norge

Det svenske selskapet Jetshop har siden 2003 utviklet en imponerende skybasert e-handelsplattform, og er ansett for å være en av Nordens fremste aktører innen sin kategori. De siste årene har selskapet skaffet seg et solid fotfeste på det norske markedet, med blant annet kunder som Bergans, Thorsov Sport og Hekta På Tur.

– Vi er strålende fornøyde med å kunne tilby Ferner Jacobsen vår True SaaS-løsning. Ferner Jacobsen er en tradisjonsrik butikk, nærmest en institusjon, der kundeservice og kvalitet alltid har stått i førersetet. Slik er det hos oss også, og jeg tror derfor vi blir en god match, sier Martin Brekke, salgssjef for Jetshop i Norge.

Øyvind Hjelkrem-Haug forteller imidlertid at valget falt på Jetshop sin e-handelsplattform på grunn av én viktig årsak.

– I hovedsak handlet det om trygghet og stabilitet. Med Jetshops SaaS-løsning kan vi være sikre på nettbutikken alltid fungerer, noe som er ekstremt viktig. Det betyr at vi kan bruke energien vår fullt og helt ut på kundene, som tross alt er det viktigste for oss, sier han.

Handler om totalpakken

I tillegg til å gi mer stabilitet, skal den nye SaaS-løsningen skape en sømløs integrasjon mellom Ferner Jacobsens butikk og nettbutikk.

– For vår del handler det om totalpakken. Både hvordan nettbutikken vil se ut for forbrukeren, men også hvordan den vil fremstå for oss i backend, sier Øyvind Hjelkrem-Haug og tilføyer:

– Tidligere har vi trengt konsulenter for å bistå med feilrettinger, mens nå skal Jetshop jobbe kontinuerlig med systemoptimalisering. Dette vil effektivisere butikken, senke kostnadsrammen og frigjøre tid som vi kan bruke på kunder.

Jetshop is an innovative technology, strategy and knowledge partner, passionate about our merchants success.

We deliver a cloud based e-commerce platform that provides merchants' with the best possible conditions for successful omni-channel retailing and cross-border commerce.

Jetshop plays an active role in developing the customer's business online.