Norconsult styrker seg innen systemutvikling, maskinlæring og IT-rådgivning

Norconsult overtar Fundator og styrker sin posisjon innen systemutvikling, maskinlæring, IT-arkitektur og IT-rådgivning. Fundator har 35 ansatte og har oppnådd en sterk posisjon i markedet gjennom gode leveranser og stabile kunderelasjoner.

− I Fundator er vi svært fornøyde med å videreutvikle vår kompetanse i det vi anser som Norges sterkeste og mest spennende fagmiljø i bransjen. − Vi har et felles verdigrunnlag, utfyllende forretningsområder og lik kultur. Fundator og Norconsult passer svært godt sammen, sier Eirik Thun, administrerende direktør i Fundator.

Utvidet tjenestetilbud overfor kunder

Norconsult er Norges største og en av de ledende tverrfaglige rådgiverbedrifter i Norden. Våre tjenester er rettet mot samfunnsplanlegging, prosjektering og arkitektur. Norconsult Informasjonssystemer AS er et heleid datterselskap av Norconsult AS.

− Med kjøpet av Fundator styrker vi vår posisjon som en ledende leverandør av programvare og rådgivningstjenester innen IT. Vi ser frem til å få Fundators dyktige medarbeidere med på laget, og sammen fortsette å tilby våre kunder og samarbeidspartnere meget solid IT-kompetanse, sier Per Kristian Jacobsen, konsernsjef i Norconsult.

Både Norconsult og Fundator vurderer oppkjøpet som et riktig trekk for å møte fremtidige markedsmessige og faglige utfordringer, for å trygge arbeidsplasser og for å skape grunnlag for videre lønnsom vekst. Samtlige ansatte i Fundator vil fortsette i sine stillinger når selskapet fra 1. januar viderefører sin virksomhet som en integrert del av Norconsult Informasjonssystemer. Fundator flytter til Norconsult sine lokaler på Lerkendal i Trondheim i løpet av 1. kvartal 2018.

• Data, telekom, IT

Om Norconsult:

Norconsult er Norges største og en av Nordens ledende tverrfaglige rådgiverbedrifter innen Norconsult AS er med sine 3 100 ansatte Norges største flerfaglige rådgiver rettet mot samfunnsplanlegging og prosjektering. Selskapet leverer tjenester nasjonalt og internasjonalt knyttet til bygg og eiendom, energi, industri, miljø, olje og gass, samferdsel, samfunnsplanlegging, sikkerhet og vann og avløp. Selskapet, som er ansatteid, har hovedkontor i Sandvika og 72 andre kontorer i Norge og i utlandet.

Om Norconsult Informasjonssystemer AS:

Norconsult Informasjonssystemer AS er et heleid datterselskap av Norconsult AS og ble etablert i 1987. Selskapet utvikler og markedsfører programvare innen prosjektering, bygging og forvaltning av infrastruktur og eiendom. Selskapet er i dag en ledende leverandør av programvare innen Geografiske Informasjonssystemer (GIS), Nettinformasjonssystemer (NIS), Forvaltning, Drift og Vedlikehold (FDV), og løsninger innen prosjektadministrasjon, prosjektstyring, kostnadsanalyser, byggeteknisk konstruksjon, DAK/BIM, eiendomsgebyradministrasjon og systemleveranser. Selskapet har ca. 140 ansatte. Selskapet har over 3 000 kundeforhold i Norge. Selskapet har sitt hovedkontor i Sandvika utenfor Oslo, med kontorer i Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Grimstad, Larvik, Hamar og Lillehammer. Selskapet har i tillegg datterselskapet Norconsult Astando AB med ca. 30 ansatte i Sverige.

Om Fundator AS:

Fundator leverer konsulenttjenester innen systemutvikling, systemintegrasjon, prosjektledelse, IT rådgivning og IT-arkitektur. Selskapet ble etablert i 2003, og har 35 ansatte. Fundator har oppnådd en sterk posisjon i markedet gjennom gode leveranser og stabile kunderelasjoner.