En framtidsrettet skoleoppgave

- Det er litt surrealistisk, jeg trodde ikke jeg skulle vinne, sier Maria Christina Manole (16) da hun vant beste bidrag i arkitektkonkurransen om framtidens Økotun.

Det er Hamar-firmaet Nordbolig, som gjennom det siste skoleåret har utfordret elevene i 10. trinn ved Ener ungdomsskole til en arkitektkonkurranse hvor de skulle se på ulike fellesskapsløsninger i et Økotun. Hva tenker de unge i dag i forhold til de miljømessige utfordringene vi står overfor? Må vi endre måten vi bor og lever på? Vil økotun være løsningen, eller ser de unge andre løsninger enn det vi voksne gjør?

Nytt konsept

Denne utfordringen tok elevene på strak arm, og syntes det var veldig gøy å jobbe med arkitektur. - Det var et skikkelig puslespill der elevene skulle få det innvendige og utvendige i bygget til å gå opp, tenke på plassering på tomta og leve seg inn i hvordan bygget skal brukes. I tillegg skulle elevene skape noe som 50-60 mennesker skal dele på. Her skulle elevene tenke ut et konsept som de aldri har vært i. Noe helt annerledes enn en leilighet, hytte eller en enebolig hvor de har gått rundt i selv, forklarer lærer Eva Lutnes.

Høyt nivå

Elevene har jobbet flittig gjennom skoleåret, og det var noen flotte og kreative løsninger Nordbolig mottok. - Det var generelt et høyt nivå på elevenes bidrag til konkurransen. Elvene viste stor forståelse for konseptet «økotun» med sine forslag til fellesarealer og bokvalitet, både funksjonelt og ikke minst sosialt, forklarer arkitekt i Nordbolig, Stian Svalheim og fortsetter: - Maria Christina skilte seg ut grunnet en særskilt gjennomarbeidet skisseprosess supplert med en video hvor man beveger seg gjennom bygningene og utearealene. Dette gjorde at hele konseptet kom tydelig frem, i tillegg var plasseringen av bygningene og deres samspill med utearealene løst på en praktisk og funksjonell måte

• Skole

• ener ungdomsskole

• Hedmark

NORDBOLIG er en del av BEIAS gruppen som jobber innenfor fagområdene bolig- og eiendomsutvikling, salg, boligproduksjon og elementproduksjon for boliger.

BEIAS gruppen har som oppgave å videreutvikle selskapene i gruppen, forvalte de verdier som skapes i datterselskapene og ha eierinteresser i annen relevant virksomhet av strategisk betydning for kjernevirksomheten. I sum har konsernet ca 75 ansatte, med bolig- og eiendomsutvikling som primærområder.

Trond Olav Horten

Daglig leder 950 31 128