Pressemelding -

Kristiane Øien Markestad fra Vang bygget bolig i lego med høy miljøprofil, og vant!

Med en tydelig miljøprofil, gode planløsninger og kreativitet, vant huset til Kristiane Øien Markestad (15) fra Ener ungdomsskole konkurransen om å lage en stilig og bærekraftig bolig.

Konkurransen er et samarbeidsprosjekt mellom Nordbolig og Ener ungdomsskole, hvor målet har vært å skape mer interesse og nysgjerrighet rundt byggebransjen - Dette har vært et kjempemorsomt prosjekt for elevene. De har vist stort engasjement og iver for å løse oppgavene. Hver enkelt elev har brukt nærmere 16 timer på å løse oppgaven, og over 100 hus er bygd i Lego, forteller lærer Eva Lutnes.

Kriteriene
Det var litt av en oppgave elevene stod ovenfor. De skulle modernisere fire av Nordbolig sine hustyper. Både på design, romløsning og at boligen har en høy miljøprofil.
      Den som besvarte oppgaven best var Kristiane Øien Markestad. Hun var en av 6 elever som gikk videre til finalen. – Dette var ikke forventet, men veldig gøy, forteller Kristiane og forsetter: - Dette har vært en artig og annerledes oppgave. Noe som vi aldri har gjort før. For å få et mer moderne preg valgte jeg flatt tak på hele boligen, noe som gjør at den får en stor takterasse. Jeg har også forskjøvet andre etasje slik at det blir mulighet for en takterrasse til, samt carport eller garasje. I tillegg hadde jeg fokus på å skape så mange oppbevaringssteder som mulig. Man får aldri nok plass til oppbevaring.
      - Oppgaven til Kristiane var grundig og gjennomarbeidet. Hun hadde en god disponering av rom med fleksibilitet både på planløsning og ift. livsløpsstandard. I tillegg var det en tydelig miljøprofil, noe som er svært viktig for oss, forklarer arkitekt Stian Svalheim om vinneroppgaven.

Imponert over elevene
Juryen som bestod av arkitekt Stian Svalheim, tømrer Marius D. Skivenes, avd.leder/salg Frode Ripsrud, prosjektleder Stein Nørstebøen, og daglig leder i NORDBOLIG Hamar Trond Olav Horten, er imponert over bidragene de har fått inn. – Det er tydelig at mange har jobbet godt med oppgaven sine (som er), og resultatene er av svært høy kvalitet. De var spennende og kreative, noe som gjorde det vanskelig å (kun) kåre en vinner blant bidragene. I vår vurdering vektla vi (at løsningene er) følgende:

• Bærekraftige boliger med sterk miljøprofil.
  • Materialløsninger er både praktiske og estetiske.
  • Arealutnyttelsen er god, med gode praktiske tilpasninger.

De andre bidragene som utmerket seg var levert av: Simen Brustad Lund, Daniel Haaveland Aasen, Frida Sofie Johansen, Marthe Skoglund Østvold, Marcus Nysveen Haug.

• Byggeindustri, bransjespørsmål

NORDBOLIG er en del av BEIAS gruppen som jobber innenfor fagområdene bolig- og eiendomsutvikling, salg, boligproduksjon og elementproduksjon for boliger.

BEIAS gruppen har som oppgave å videreutvikle selskapene i gruppen, forvalte de verdier som skapes i datterselskapene og ha eierinteresser i annen relevant virksomhet av strategisk betydning for kjernevirksomheten. I sum har konsernet ca 75 ansatte, med bolig- og eiendomsutvikling som primærområder.

Trond Olav Horten

Daglig leder 950 31 128