Gå videre til innhold
Nordic Drugs lanserer nytt legemiddel for medisinsk abort –  Topogyne® kommer til Norge

Pressemelding -

Nordic Drugs lanserer nytt legemiddel for medisinsk abort – Topogyne® kommer til Norge

Legemiddelselskapet Nordic Drugs lanserer Topogyne på det norske markedet. Topogyne er det første misoprostolbaserte legemidlet med indikasjon for abort og forventes å erstatte Cytotec® som trinn to ved medisinske aborter.

Nå lanserer Nordic Drugs Topogyne i Norge. Legemidlet brukes som trinn to ved medisinsk avbrudd av pågående svangerskap og inntas mellom 36 og 48 timer etter mifepriston (Mifegyne®) eller ved modning av cervix uteri før kirurgisk abort i første trimester. Topogyne inneholder virkestoffet misoprostol og er det første i sitt slag med indikasjon for abort. Det forventes at Topogyne vil erstatte legemidlet Cytotec, som ofte brukes ved medisinske aborter i Norge i dag, men som mangler medisinsk abortindikasjon. Lanseringen innebærer at Nordic Drugs nå kan tilby samtlige legemidler for medisinsk abort.
– Vi er veldig stolte over arbeidet vårt innen kvinnehelse, og for oss er det en milepæl å nå kunne tilby en portefølje som dekker alle trinn ved medisinsk abort. Vi tror at vi ytterligere kan forbedre sikkerheten rundt medisinsk abort i Norge ved å tilby Topogyne, som har pasientinformasjon og pakningsstørrelser spesifikt tilpasset abort.

Aborter
I 2021 ble det utført nesten 10 800 aborter i Norge, der det store flertallet bestod av såkalte medisinske aborter, som innebærer at svangerskapet avbrytes gjennom inntak av legemidler. Metoden anses for å gi færre komplikasjoner sammenlignet med kirurgiske aborter.

Om Topogyne
Topogyne (misoprostol 400 mikrogram) er en prostaglandinanalog som er indisert ved medisinsk avbrudd av svangerskap i livmoren, i sekvensiell bruk med mifepriston (Mifegyne), opptil 49 dagers amenoré.

Referanser:
Topogyne SPC 2021-12-10

Fredrik Ahlgren

Pressekontakt Marketing Director Rx +46 40 36 66 22
Annika Niilekselä

Pressekontakt Marketing Director OTC +46 40 36 66 13

Nordic Drugs - er et nordisk legemiddelfirma

Nordic Drugs er et nordisk legemiddelfirma. Den norske produktporteføljen består av flere velkjente varemerker – både reseptbelagte og reseptfrie.

Nordic Drugs
Geijersgatan 2 A