Nordsjö presenterer Årets Farge 2015 - Copper Orange

Nordsjö presenterer Årets Farge 2015 - Copper Orange

Årets farge 2015 er Copper Orange, en farge som kombinerer roen i rosa med varmen i rødt og oransje. Copper Orange kombineres perfekt med lyserosa og nøytrale leiretoner eller med metalliske farger som gull og kopper.

Hvert år presenterer Nordsjö fem nøkkeltrender i sin bok Colour Futures. Boken er en global produksjon der verdens fremste eksperter innen maling og design har samlet sine tanker og ideer rundt neste års trender og farger. Påvirkning fra mote, teknikk, arkitektur, populærkultur og nye sosiale og økonomiske retninger har munnet ut i fem trender og fargepaletter.

– Colour Futures er et omfattende arbeid av kreative eksperter fra ulike deler av verden. I samarbeid med våre designere blir disse tankene og ideene overført til nøkkeltrender og fargepaletter. Vi går nå mot en varmere palett som erstatter den svale blå og grønne som har vært rådende de siste årene, sier Per Nimér, designsjef ved Nordsjö.

Årets farge 2015
Copper Orange er en varm og harmonisk farge. Den er lysere og mer uformell enn rødt, rikere og mer romantisk enn oransje og har varmen og roen til rosa. Copper Orange er lett å matche og kombinere med andre farger og materialer. I kombinasjon med lys rosa, nøytrale sandtoner, et glimt av klar gult, klar hvit, tre og kobber skinner den på sitt klareste.

– Årets farge 2015 speiler og kompletterer de store trendene vi ser for neste år. Copper Orange er storslagen i all sin enkelhet.Ved å matche Copper Orange med andre nyanser av oransje eller med metalliske malinger som gull, får man en trendy look. Den gjør seg også godt med naturlige toner og passer med så vel lyse som mørke treslag, sier Per Nimér.

Everyday+, finn magien i hverdagen
Colour Futures bygger på fem nøkkeltrender innen farge- og innredningsdesign. Til sammen danner de et hovedtema som i år er ”Everyday+”. Nøkkeltrendene 2015 handler om å finne det vidunderlige i det normale; magien i hverdagen

– Vi lever i en tid som krever mer omtanke for medmenneskene våre, men også for miljøet. Bærekraft er i dag mer et krav enn en preferanse, og vi etterstreber ekthet og engasjement. Alt dette speiler seg i Colour Futures nøkkeltrender, sier Per Nimér.

Nøkkeltrender 2015

Big nature – small me
Vi lever i en tilværelse der tiden er begrenset og holdningene harde. Som en kontrast til dette går vi offline og møter en ny og enkel minimalisme. Innredningen består bare av det vi virkelig trenger, og alt som distraherer øyet, skalles av. Be gjerne naturen inn med en fargepalett som plukker opp farger fra karrig ørken eller viltvoksende skog. Dype jordtoner, oker, sienna og brent leire. Avskallet og naturlig.

Unseen spaces
Flere og flere flytter til de store byene, noe som ofte er ensbetydende med at vi bor på små og trange flater. Ved å bruke innredning og farge på en kreativ måte kan vi løfte fram våre bortglemte plasser. Kombiner mørkt og lyst for å skape illusjonen av et dypt og vidt miljø. Bruk gjerne en sofistikert og myk fargeskala med forskjellige nyanser av blått, grått og kaki.

Layer + layer
Jo mer du ser deg omkring, jo mer merker du hvilken flerdimensjonal verden vi lever i. Aldri før har vi blandet stiluttrykk og kombinert trender fra det forgangne med det som er nytt, som vi gjør i dag. Bruk heller et knippe av flere lyse pastelltoner, enn bare én farge alene. Gi hjemmet ditt et ekstra spennende uttrykk ved hjelp av ulike mønstre og fantasifulle fargeskiftninger som overlapper hverandre.

Him+Her
Vi etterstreber alltid likhet i livene våre. Samtidig råder det en sterkt voksende trend som går ut på å fremheve det som er unikt og særpreget i både den feminine og den maskuline stilen. Sett et selvsikkert preg på hjemmet ditt, ved å kombinere tradisjonelt feminine farger som pudderrosa, kremhvit og plomme, med maskuline toner av skifergrå, blågrønt og kaki. Kompletter gjerne med møbler og detaljer av mørkt tre for å oppnå den perfekte kombinasjonen av nyanser.

Friendly Barter
Friendly Barter handler om å dele og gjenbruke. Ved hjelp av farger og nye kombinasjoner av gamle ting, kan du skape et helt unikt hjem. Mal gjerne opp store blokker med harmoniserende røde fargefamilier på veggen for å skape spennende og uventede effekter. Bryt av med skarpe farger eller gå i møte med helt dype toner.

Colour Futures 2015 kan lastes ned i PDF-format på www.colourfutures.com
For mer informasjon og flere bilder fra boken Colour Futures:
Mette Dahl, Marketing manager Nordsjö

T  +47 66 81 94 00
M +47 909 777 20
E-post: mette.dahl@akzonobel.com

Nordsjö-varemerket har røttene sine i Nordström & Sjögren AB, som etablerte virksomheten allerede i 1903. I dag er Nordsjö et av de ledende og mest innovative varemerkene i Norden. Vi er svært opptatt av å utvikle og produsere produkter som er bærekraftige for miljøet, og vår ambisjon er å ligge skrittet foran gjeldende lover og krav. Ved vårt anlegg i Sege utenfor Malmö, som er Nordens største, utvikles og produseres maling, lakk, sparkel og trebeskyttelse for både forbrukeren og den profesjonelle maleren. Nordsjö inngår i AkzoNobel-konsernet, som er verdens største malingsprodusent.

AkzoNobeler er en av verdens største malingsbedrifter og en ledende produsent av spesialkjemikalier. Vi utstyrer bedrifter og forbrukere over hele verden med innovative produkter og brenner for å utvikle bærekraftige løsninger for kundene våre. Blant våre velkjente varemerker finnes Nordsjö, Hammerite, International og Sikkens. Vi er gjentatte ganger ranket som en av de ledende bedriftene innen bærekraftig utvikling. Vi har hovedkontor i Amsterdam i Nederland og driver virksomhet i over 80 land, der våre 50 000 engasjerte medarbeidere leverer produkter og teknologi for å møte de økte kravene fra en verden i rask endring