Ingen påskeferie for norske bønder

Påskeferien er like om hjørnet, og for mange nordmenn betyr det ferie, hytte og skiturer. Da er det vel på tide at også norske bønder tar seg en velfortjent ferie?

-Sist jeg hadde fri i påska er vel sikkert fem år siden. I løpet av de ti årene jeg har drevet gården har jeg hatt fri noen enkeltdager i påska, men aldri ei hel uke, sier melkebonde Ole Kristian Jensvoll (44).

Denne påska skal han jobbe alle dager,mens kona og barna skal reise på fjellet med svigerforeldrene.

Under ei uke ferie for nesten halvparten av bøndene

Han er ikke alene om å ha det slik. For mens de fleste lønnstakerne i Norge har krav på fem ukers ferie i løpet av året er dette en fjern virkelighet for de fleste norske bønder. Det viser en ny undersøkelse som Agri Analyse har gjort blant 1021 norske bønder.

Bare en av fire tror de kan unne seg lengre ferie enn 14 sammenhengende dager. 43 prosent tror de kan de kan ta ut mindre enn ei uke og 16 prosent tror årets ferie blir lengre enn tre dager.

Helgefri er det heller ikke mye av i landbruket. 54 prosent av de spurte oppgir at de arbeider alle dager i uka. Inkluderes også de som arbeider seks dager i uka blir tallet 69 prosent.

Kan ikke ta med dyra og arealene på hytta

Undersøkelsen fra Agri Analyse viser i tillegg at det jobbes svært lange dager i flere av
produksjonstypene i landbruket. Aller mest arbeider melkebøndene, med 10,5 timer i gjennomsnitt hver dag. Legger vi til grunn at de arbeider alle dagene i uka gir det ei 73,5 timers arbeidsuke, de fleste lønnstakerne arbeider 37,5 timer.

Bøndene er selvstendige næringsdrivende, og bestemmer i teorien selv når de skal jobbe.

- Det er likevel ikke slik som for andre selvstendige næringsdrivende. Bøndene kan ikke ta med seg husdyra eller arealet sitt på hytta som en hvilken som helst laptop, sier leder i Norges Bondelag Nils
Bjørke.

Nye bønder vil ha mer

- Det er godt å være bonde, men det er godt å komme seg ut av og til og. Få nye inntrykk og impulser som du trenger for å utvikle deg. Det må bedre inntekt til slik at bonden har råd til avløser slik at han eller hun kan komme seg på ferie med familien, sier han.

Det har blitt nesten 30.000 færre bønder i Norge siden 1999, og aller størst er frafallet av bønder under 40 år. Samtidig ønsker regjeringen seg høyere matproduksjon i fremtiden.

-Skal vi klare det er det viktig å få rekruttert unge inn i yrket. De som driver i landbruket i dag er vant med dagens situasjon, og de har akseptert det. Den yngre generasjonen vil imidlertid ha mer. De vil også ha ferie og fritid, sier Bjørke.

Se vedlagt notat og bondelaget.no for mer informasjon om denne saken.